JULEHANDEL: Juvelér Conrad Langaard tjener godt på rike menn like før jul. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
JULEHANDEL: Juvelér Conrad Langaard tjener godt på rike menn like før jul. Foto: Gorm Kallestad / ScanpixVis mer

Glitrende julesalg

Juvelér Conrad Langaard melder om tidenes beste desemberhandel. På Sørlandet setter Stormberg nye rekorder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen):
- Desemberhandelen har pr. i dag overgått alle forventninger. Slik det ligger an nå er vi 15 prosent foran fjoråret, vår beste desember gjennom tidende.

Ordene tilhører juveler Conrad Langaard, som de siste 30 årene har drevet den eksklusive forretningen Juvelér Langaard i Stortingsgaten i Oslo. For Langaard er de siste dagene inn mot julaften årets viktigste.

- Rundt 28 prosent av årsomsetningen vår gjør vi i desember. De siste fem dagene står alene for 13 prosent. Det er stort trykk i butikken vår nå, og vi bruker alle våre medarbeidere til å komme opp med de beste gaveforslagene, opplyser Langaard til Finansavisen.

Skattekammer I fjor omsatte Langaard for 31,3 millioner kroner, og satt igjen med 6.2 millioner kroner på bunnen av skattekisten. Det gir en resultatgrad på solide 20 prosent.

- Vi har en kjøpesterk og trofast kundekrets. Svært mange har fulgt oss fra de kjøpte sin første kjærlighetsgave, og med god kjennskap til familien vet vi ofte hva de ønsker seg, sier han til Finansavisen.

Ifølge Langaard er det «fancy» som er stikkordet denne julen, både hva gjelder edelsteiner og diamanter. Dette er en internasjonal bølge som Langaard fronter i Skandinavia.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vår egendesignede ørepynt med store edelstener og sydhavsperler er svært populære. I tillegg er strecharmbånd i forskjellige gullfarger, eller sorte keramikkarmbånd kombinert med diamanter en yndet julegave.

Prisen på de egendesignede smykkene ligger ifølge Kapital mellom 30.000 og 50.000 kroner.

Stormer videre I den helt andre delen av prisskalaen går det også godt. Kristiansand-bedriften Stormberg sier at årets julehandel ser ut til å bli tidenes beste. Mer prisbevisste nordmenn er ifølge Stormberg-sjef Steinar Olsen årsaken til det.

- Totalomsetningen vår den 1. desember var rundt 20 prosent høyere enn samme tid i fjor, og den gode farten har fortsatt inn i julemåneden. Forrige uke var tidenes beste salgsuke, hvor vi passert 100.000 solgte sports- og turplagg på én uke, sier Olsen til Finansavisen.

Olsen setter seg i samme båt som Nille, Rema 1000 og HM, billigkjeder som gjør det skarpt i Norge. Stormberg var i fjor tekstilkjeden som vokste mest, og Olsen sier at de ligger an til å stikke avgårde med den pokalen i år også, til tross for at 2013 er omtalt som «kriseåret» i sportsbransjen.

- Totalomsetningen vår vil lande på omtrent 350 millioner kroner, mot 280 millioner kroner i fjor.

På bunnlinjen står i underkant av hver tiende krone igjen. Det hadde ikke gått med lavere volum.

- Volum er viktig for oss som har så lave priser. Hvis vi kun selger 4-5.000 enheter av et plagg, hadde det ikke gått rundt. Vi må selge mye for å drive med overskudd.

Hos elektronikk-kjempen Elkjøp tror de også på rekord i julehandelen, etter en treg start.

Elektronikkspurt - Slik det ser ut nå har vi en lik omsetningstrend de første ukene i desember som vi hadde i fjor. Da nådde vi all time high inne julehandel, sier kommunikasjonssjef i Elkjøp Nordic, Øystein Schmidt til Finansavisen.

Han forklarer den trege starten med plasseringen av julaften.

- I fjor og i år er julaften i begynnelsen av uken, og svært mange handler i uken vi er inne i nå. Årets julehandel begynte torsdag forrige uke, og forrige helg var usedvanlig sterk. Den trenden har fortsatt utover denne uken, sier Schmidt.

Flere nyheter - Det er tegn til panikk i boligmarkedet
Disse nyhetene kommer i juleuken
Nyttårsrallyet har begynt?

JULEHANDEL: Steinar J. Olsen i Stormberg forteller om 20 prosent vekst. i førjulshandelen. Foto: Linda Næsfeldt /  Dagbladet
JULEHANDEL: Steinar J. Olsen i Stormberg forteller om 20 prosent vekst. i førjulshandelen. Foto: Linda Næsfeldt / Dagbladet Vis mer