ENDELIG SOLGT: Spyker Cars har i kveld kjøpt Saab fra GM. Foto:  REUTERS/Christian Charisius
ENDELIG SOLGT: Spyker Cars har i kveld kjøpt Saab fra GM. Foto: REUTERS/Christian CharisiusVis mer

GM har solgt Saab til Spyker

GM bekrefter etter spekulasjoner og rykter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
(Dagbladet): Nye rykter om at General Motors (GM) og Spyker Cars er nær en avtale om salg av Saab, verserte i svenske og internasjonale medier i kveld.
Nå bekrefter GM at de har solgt Saab til Spyker.

Det var den amerikanske TV-kanalen CNBC som først fikk opplyst at GM har gått med på å selge den svenske bilfabrikanten, skriver NTB.

En talsmann for Spyker ville tidligere i kveld ikke bekrefte opplysningene overfor nyhetsbyrået AFP, og hos GM var ingen tilgjengelig for kommentar.

Svenske TV4 meldte at Spyker Cars skal holde en pressekonferanse i kveld. Spykers talsmann Sander van Dijk har opplyst at det vil komme en kunngjøring i løpet av dagen, men sa ingenting om hva det gjaldt.

På den varslede pressekonferansen 19.15 kom nyheten om Saab-salget.

Handelen med Spyker-aksjen ble tidligere på dagen stanset på Amsterdam-børsen.

- Sjansene for for at et salg vil gå gjennom har økt, sier en kilde som skal være tett på forhandlingene, til nyhetsbyrået DPA.

- Det kan være at en avtale vil bli kunngjort så tidlig som tirsdag kveld, la kilden til.

Det har flere ganger, senest mandag, vært meldt at et salg av Saab er nært forestående. Flere runder med forhandlinger med ulike potensielle kjøpere er tidligere blitt avsluttet uten resultat.

GMs administrerende direktør Ed Whitacre bekreftet i går at de var kommet langt i forhandlingene med Spyker, men sa da at det ikke var noen avtale i havn ennå. Nå er altså salget i boks. 

Spyker var én av de fire interessenter som har ønsket å kjøpe Saab.
Det nederlandske selskapets største svakhet ble ansett å være den samme som felte Koenigsegg Group — til tross for kjennskap til bilbransjen, er det et lite selskap som spesialiserer seg på ekstreme biler, og det uten å tjene noe særlig penger.
GM-sjefene skal også ha vært skeptiske til Spykers pengesterke, russiske investorer.
Disse skal nå ha vært ute av bildet, noe som kan ha bidratt til et gunstigere forhandlingsklima.
Koenigsegg Group, med norske Bård Eker i spissen, forhandlet lenge om å kjøpe Saab.
Forhandlingen ble til slutt avblåst, angivelig på grunn av for trange tidsfrister til å gjennomføre den nødvendige snuoperasjonen av det skadeskutte selskapet.