Go\'bit for kjøreglade

BMWs 3-serie hører hjemme i den såkalte premiumklassen. Den vil gjerne være litt finere enn biler flest. Er den det?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den nye 3-serien kom på markedet i våres og ble komplettert med ny stasjonsvognutgave nå i høst. Endelig en BMW som ser ut, skrev Dagbladet etter første møte.

Bakgrunnen var at BMW-folkene har fått mye pes for sine nye designlinjer på 7 og 5-seriene. Bulkete og mindre elegante enn før, lød hovedinnvendingene. De ble tatt så alvorlig at BMW rekordraskt justerte designet på nye 7-serien. Snart pusser de kanskje litt på alle bulkene på 5-serien også.

Populær

Kritikken har imidlertid ikke bremset BMW-framgangen her i landet, for i øyeblikket er denne tyskeren blant de ti mest solgte. Faktisk er bare sju bilmerker mer populære enn BMW i dagens rød/grønne Norge. Nordmenn har åpenbart falt for de nye runde Bayern-formene.

Femte generasjon av 3-serien som er bestselgeren, er også etter vårt skjønn som en BMW skal være. Mer sober og elegant enn 5-serien, og på veien er den en fryd. Stabiliteten er imponerende, også på krokveier. Denne bilen ber om å få komme på langtur, og du trygler gjerne om å få sitte bak rattet. Mil etter mil etter mil.

Ikke billig

Vi jubler imidlertid ikke hele veien for førerplassen hvor vi følte oss noe inneklemt. Det såkalte iDrive-systemet som styrer radio, klima og navigasjon er også komplisert å bruke. Falsk aluminiumsdekor på enkelte detaljer er også for billig for en premiumbil. Her bør BMW gjøre noe. Det samme gjelder priser og utstyr. BMW-prisene ser pene ut på papiret, men utstyr som følger med mange andre biler må du betale dyrt for. Du må plusse på titusener for å få en like velutstyrt 3-serie som eksempelvis en VW Passat. Som i tillegg er vesentlig billigere. En prismessig luretaktikk som ikke kler BMW.

Ekstra status

3-serien har vokst godt i alle retninger. både inne og ute, og har nå bedre plass til passasjerer og bagasje. Komfort og kvalitetsfølelse har også tatt et steg videre, men like fullt imponerer ikke innvendig plass. Bagasjerommet er noe upraktisk å fylle opp, men har en smart skuff som også kan tas ut.

Bryr du deg om å ta deg ut, og er villig til å betale for ekstra status, er 3-serien et trygt valg. Du får avansert teknologi, flotte motorer og bøttevis med kjøreglede. Dagbladet testet 320i-utgaven i april, og ga den seks på terningen, mest på grunn av motorteknologi, kjøreegenskaper og forbruk. Kast deg over en av dieselutgavene. De er strålende, og forbruket overraskende beskjedent.

3-serien er uten tvil i favorittsjiktet til Årets Bil. Men prispolitikken og bare to års nybilgaranti gir minus.

<!--BTEK0--> TYPISK TYSK: Lettleste instrumenter og god orden, men førermiljøet er litt inneklemt.