EN PASSER ALLE: Whitestory har gjort suksess med å selge kjoler til hele brudefølger. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen.
EN PASSER ALLE: Whitestory har gjort suksess med å selge kjoler til hele brudefølger. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen.Vis mer

God butikk: Casher inn på egen brudekjole

Hilde Kristine Hagen gjør butikk av sin egen brudekjole. I sitt første fulle driftsår omsatte hun for 3 millioner kroner og satt igjen med én.

(Finansavisen): - Det startet med at jeg laget min egen brudekjole, men så at interessen var vel så stor blant venner og kjente, sier gründer Hilde Kristine Hagen til Finansavisen.

For tre år siden sa hun opp jobben som smykkedesigner uten noe å gå til. Nå åpner Whitestory i nye lokaler på Frogner.

- Jeg har alltid sagt jeg ville starte noe for meg selv. Sånn sett passet det godt, sier hun til avisen.

I fjor omsatte selskapet for tre millioner i sitt første fulle driftsår, med et resultat før skatt på én million. I år håper hun å nær doble omsetningen.

Fem millioner kroner

- Vi har opplevd stor etterspørsel siden vi startet opp, og jeg så muligheten for å gjøre det på fulltid, forteller gründeren til avisen.

I dag er brudekjolene kuttet fullstendig ut for å satse på selskapskjoler, korte kjoler og morgenkåper. Første halvår i år har selskapets inntekter ifølge avisen økt med 43 prosent sammenlignet med fjoråret, og Hagen estimerer å passere fem millioner kroner i omsetning innen året er omme.

Prisnivået på selskapskjoler varierer, men for en som selger kjoler i større kvantum, har hun bestemt seg for å ligge på et overkommelig nivå. De aller fleste kjolene ligger på rett over 2.000 kroner, og målet hennes er å holde seg under 2.500 kroner.

2.000 kjoler

Totalt solgte selskapet om lag 2.000 kjoler i fjor, gjennom egen fysisk butikk og nettbutikk.

- I enkelte tilfeller selger vi åtte kjoler av gangen. Dessuten ser vi at vi har fått interesse fra hele landet, og fra utlandet. Det startet med Oslo og Østlandet, men i dag selger vi kjoler til hele landet, fra sør til helt i nord, sier hun til avisen og legger til:

- Vi driver med egenproduksjon og hopper over agentur og distributør. Dette, kombinert med å holde faste kostnader lave, smart markedsføring og en effektiv nettbutikk, har til nå gitt god lønnsomhet.

Andre økonominyheter:

Kan bli 80.000 dyrere over natten
- Det er ingen som får jobb
Så mye har Mads Hansen cashet inn på «Sommerkroppen»