Gode råd for kortbrukere

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

· Kjøper du en vare privat og betaler med kredittkort, kan du dersom det er en mangel på varen, rette reklamasjonskravet mot kortselskapet. Det forutsettes at en reklamerer både mot selger og selskapet. · Har du for eksempel kjøpt en gullklokke i Taiwan som viser seg å være uekte, kan du reklamere dette inn for kortselskapet siden det vil være vanskelig å nå fram til selger. · Oppdager du at kortet er borte, må du straks melde fra til Bankenes Betalingssentral eller til banken din. De fleste kortmisbrukere benytter kortet i de første en til to timene etter at de fikk tak i det. · Koden må ikke være skrevet ned på en lapp som ligger i nærheten av kortet. · Hvis du ikke kan sannsynliggjøre hvordan misbrukeren har fått tak i pinkoden din, er det vanskelig å få erstatning fra banken. · Kan du sannsynliggjøre at misbrukeren tittet deg over skulderen ved minibanken, vil du nå fram. (Kilde: Bankklagenemda)