Gode råd mot depresjon

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hver dag bruker 70 000 nordmenn den såkalte lykkepillen mot depresjoner og psykiske problemer. Ekspertene anbefaler også andre ikke-medikamentelle metoder mot depresjoner: MOSJON kan lindre lettere depresjoner og angs, ifølge flere amerikanske undersøkelser. En mosjonsøkt på 20 til 40 minutter gir et roligere stemningsleie og reduserer urofølelsen. Mosjonerer du regelmessig, noen få ganger i uken, kan du få en mer varig forbedring av den psykiske helsen. For å få en god mental effekt av treningen kreves det trening rundt tre ganger i uka i minst seks uker. Det er først og fremst jogging, gåturer i raskt tempo, sykling, svømming, skigåing og gymøvelser som anbefales. Styrketrening skal ikke ha samme effekt. DAGSLYSET hjelper mot tungsinn i vinterhalvåret. I Nord-Norge viser undersøkelser i regi av Universitetet at lysbehandling har god effekt mot vinter- og mørketidsdepresjoner. I tillegg til lysbehandling kan det være verdifullt å komme seg ut om morgenen. Enkelte leger og forskere anbefaler også en rask gåtur i lunsjpausen. En undersøkelse gjort ved Universitetet i Lund i Sverige viser at det også kan være bra å jobbe ved et vindu. Personer som satt ved vinduer kjente seg gladere, mer kreative og mindre stresset. VARME mot depresjon er ikke vitenskapelig bevist, men noen leger og forskere hevder at mange med årstidsavhengige depresjoner kan kureres med varme i ulike former: Et varmt bad, varme drikker eller rett og slett høyere romtemperatur. Den amerikanske psykiateren, Norman Rosenthal skriver i sin bok, "Lys mot sjelens mørke", at mange også bør reise til Syden på vinteren. SNAKK med venner, familie eller andre som du kjenner godt. Du kan kanskje ikke forvente at de skal komme med gode råd, men det viktigste er å uttrykke følelser overfor noen som bryr seg. Ofte får du nye innfallsvinkler og distanse til vanskelighetene når det settes ord på dem. Du bearbeider dine følelser og ser dem kanskje med nye øyne. Mange mener også at skriving hjelper. Ved en krise eller depresjon er det også verdifullt å snakke med profesjonelle mennesker; psykolog, prest, lege og lignende. Kilder: Tidsskriftet "Helse", Rådet for psykisk helsevern og Universitetet i Tromsø