- Gode rutiner

Ekspedisjonssjef Vidar Refvik i Justis- og politidepartementet mener politiets instrukser for forfølgelse av kjøretøy er gode.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Trafikksaker er den sakstypen der politifolk oftest straffes av sitt eget etterforskningsorgang, Sefo, ifølge Justisdepartementet. Totalt etterforsket Sefo 78 trafikksaker i 1997. Flere av disse var biljakter.

- Det er ingenting i veien med regelverket. Det som kan skape problemer, er hvordan dette tolkes, sier ekspedisjonssjef Refvik.

Han ønsker ikke å kommentere den aktuelle biljakt-saken i Oslo så lenge den er under etterforskning.

- Kunne det vært aktuelt å endre instruksene for biljakt til å bli like strenge som de politiet nå har i forhold til å bære våpen?

- Det ville vært problematisk. Er det en drapsmann på frifot, må det rykkes ut umiddelbart. I småsaker bør man derimot være forsiktig, sier Refvik.

- Oslo Taxi mener biljakter kan unngås ved at sjåførene melder inn til politiet hvor bilen er. - Det høres som en dårlig løsning, sier Refvik.