STREIKEN OVER: Siden 15. mai har det vært streik på godsterminaler i hele landet. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/SCANPIX
STREIKEN OVER: Siden 15. mai har det vært streik på godsterminaler i hele landet. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/SCANPIXVis mer

Godsstreiken avblåses

Streiken på godsterminalene avsluttes etter tre uker. Partene i konflikten ble enige sent fredag kveld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Streiken på godsterminalene avsluttes etter tre uker. Partene i konflikten ble enige sent fredag kveld.

Klokken 23 kunne riksmeklingsmann Kari Gjesteby og lederne for partene i konflikten presentere en løsning etter 12 timer med forhandlinger.

- Utholdenhet og hardt arbeid har brakt oss hit. Partene har stort sett holdt en god tone, men det har også vært en del innslag av galgenhumor etter hvert som timene har gått, sa en fornøyd Gjesteby da løsningen var et faktum.

Langvarig strid om prinsipper Det har vært en vanskelig konflikt mellom Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og Logistikk og transportindustriens Landsforening. Lønn har vært underordnet, mens striden i hovedsak har dreid seg om viktige prinsipper for begge parter.

Etter tre uker ser begge sider ut til å være fornøyd.

— Dette har vært en viktig sak som har vart betydelig lenger enn de tre ukene streiken har pågått. Den første konfrontasjonen om disse prinsippene var Linjegods-streiken i 1976, forklarer LTL-direktør Tom Rune Nilsen til NTB.

Mens NTF har ønsket en klar fordeling av hvilke oppgaver som kan utføres av sjåførene og hvilke som skal være forbeholdt de ansatte ved godsterminalene, har LTL vært opptatt av at bedriftene ikke skal miste retten til å styre sin egen virksomhet.

— For oss har det vært viktig å ikke gi fra oss nøkkelen, og jeg tror vi nå har kommet fram til en god løsning, sier Nilsen.

Arbeidsfordeling og vikarer Også NTF-leder Lars Johnsen er fornøyd med fredagens avklaring.
— Vi har sikret at alle som er innenfor terminalområdene, lønnes ut fra de tariffavtalene som gjelder der og at det i hovedsak er våre folk som skal besette terminalene. Samtidig har sjåførene i begrenset grad lov til å arbeide inne på terminalen. De skal selvfølgelig kunne laste og losse sin egen bil, innenfor de bestemmelsene som gjelder for arbeids- og hviletid, sier Johnsen.

Han understreker at han aldri har vært ute etter nøklene til Nilsen, men at det har vært viktig å sikre vilkårene for NTFs medlemmer.

Begge sider sier seg også svært fornøyd med hvordan bruken av vikarer er regulert i den nye avtalen. Terminalene skal først og fremst bemannes med faste heltidsstillinger.

Tilbake lørdag morgen Arbeidsgiverne har allerede godtatt løsningen. På arbeidstakersiden skal det være uravstemning, og ledelsen anbefaler det som ble lagt fram fredag kveld.

Dermed kan 1.800 ansatte gå tilbake til jobb. NTF har lovet normalt oppmøte fra klokken 6 lørdag morgen, slik at de terminalene som er åpne i helgen kan starte allerede da. I tre uker har virksomheten ved godsterminaler i hele landet vært så godt som innstilt.

Både Johnsen og Nilsen trekker fram innsatsen fra riksmeklingsmann Kari Gjesteby og hennes kolleger:

— Hun har gjort en kjempejobb og presset oss. Hun har vært litt tante Sofie, sier Lars Johnsen, noe motparten slutter seg til.

— Riksmeklingsmannen har vært en viktig brikke hele veien.

(NTB)