I BRANN: Det bakerste lokomotivet på drivstoffgodstoget tok fyr i 20.30-tida. Det ble straks koblet fra det øvrige togsettet. Foto: EIRIK M. WILLERSRUD
I BRANN: Det bakerste lokomotivet på drivstoffgodstoget tok fyr i 20.30-tida. Det ble straks koblet fra det øvrige togsettet. Foto: EIRIK M. WILLERSRUDVis mer

Godstog med flydrivstoff i brann

Mellom Jessheim og Kløfta på Romerike.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ASPER/OSLO (Dagbladet): Et av lokomotivene på et godstog med flydrivstoff tok i kveld fyr mellom Kløfta og Jessheim på Romerike, bekrefter Jernbaneverket.

- Lokførerens instrumenter indikerte at temperaturen var for høy. Han koblet derfor straks lokomotivet fra resten av togsettet og varslet brannvesenet, sier Bjarne Wist, informasjonsdirektør i togets driftsselskap CargoNet, til Dagbladet.

Wist roser lokføreren, som rutinemessig er sendt på legevakta for sjekk.

- Han har gjort alt 100 prosent i henhold til rutinene, og opptrådt kaldt og snarrådig.

Kjørte bakerst Meldingen om brannen kom inn klokka 20.30. Godstoget fraktet jetparafin (avtur) fra godsterminalen på Sjursøya i Oslo til Gardermoen, og lokomotivet som brant, kjørte bakerst i togsettet.

Ulykken skjedde på Asper, et lite befolket sted.

- Det er ikke fare for spredning, og vi har ikke iverksatt noen evakuering, sier Petter Olaussen, operasjonsleder ved Romerike politidistrikt, til Dagbladet.

- Gjorde alt riktig Også han roser personalet for snarrådig handling.

- De har gjort alt riktig, ved å koble fra vognene og få dem på trygg avstand fra flammene.

Olav Nordli, pressevakt i Jernbaneverket, opplyser at det gamle enkeltsporet på Hovedbanen (strekningen mellom Oslo og Eidsvoll, red.anm.) foreløpig er stengt.

- Men vi har også et nyere dobbeltspor på strekningen. Så trafikken til og fra Gardermoen går som vanlig, det er bare noen få stasjoner som blir berørt, sier han.

Diesel-lok CargoNets informasjonsdirektør Wist opplyser at lokomotivet som brant, går på diesel.

- Men det virker ikke som det var dieselen som brant, sier han.

Nå skal selskapet, i samarbeid med Havarikommisjonen for transport, undersøke ulykken. Flydrivstoffet er for øvrig framme på Gardermoen.

Dagbladet følger saken.

SKAL ETTERFORSKES: Driftsselskapet CargoNet og Havarikommisjonen for transport skal granske ulykken i samarbeid for å komme til bunns i hvorfor diesel-loket tok fyr. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN/DAGBLADET
SKAL ETTERFORSKES: Driftsselskapet CargoNet og Havarikommisjonen for transport skal granske ulykken i samarbeid for å komme til bunns i hvorfor diesel-loket tok fyr. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN/DAGBLADET Vis mer