I BRANN: Det bakerste lokomotivet på drivstoffgodstoget tok fyr i 20.30-tida. Det ble straks koblet fra det øvrige togsettet. Foto: EIRIK M. WILLERSRUD
I BRANN: Det bakerste lokomotivet på drivstoffgodstoget tok fyr i 20.30-tida. Det ble straks koblet fra det øvrige togsettet. Foto: EIRIK M. WILLERSRUDVis mer

Godstog med flydrivstoff i brann

Mellom Jessheim og Kløfta på Romerike.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ASPER/OSLO (Dagbladet): Et av lokomotivene på et godstog med flydrivstoff tok i kveld fyr mellom Kløfta og Jessheim på Romerike, bekrefter Jernbaneverket.

- Lokførerens instrumenter indikerte at temperaturen var for høy. Han koblet derfor straks lokomotivet fra resten av togsettet og varslet brannvesenet, sier Bjarne Wist, informasjonsdirektør i togets driftsselskap CargoNet, til Dagbladet.

Wist roser lokføreren, som rutinemessig er sendt på legevakta for sjekk.

- Han har gjort alt 100 prosent i henhold til rutinene, og opptrådt kaldt og snarrådig.

Kjørte bakerst Meldingen om brannen kom inn klokka 20.30. Godstoget fraktet jetparafin (avtur) fra godsterminalen på Sjursøya i Oslo til Gardermoen, og lokomotivet som brant, kjørte bakerst i togsettet.

Ulykken skjedde på Asper, et lite befolket sted.

- Det er ikke fare for spredning, og vi har ikke iverksatt noen evakuering, sier Petter Olaussen, operasjonsleder ved Romerike politidistrikt, til Dagbladet.

- Gjorde alt riktig Også han roser personalet for snarrådig handling.

- De har gjort alt riktig, ved å koble fra vognene og få dem på trygg avstand fra flammene.

Olav Nordli, pressevakt i Jernbaneverket, opplyser at det gamle enkeltsporet på Hovedbanen (strekningen mellom Oslo og Eidsvoll, red.anm.) foreløpig er stengt.

- Men vi har også et nyere dobbeltspor på strekningen. Så trafikken til og fra Gardermoen går som vanlig, det er bare noen få stasjoner som blir berørt, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Diesel-lok CargoNets informasjonsdirektør Wist opplyser at lokomotivet som brant, går på diesel.

- Men det virker ikke som det var dieselen som brant, sier han.

Nå skal selskapet, i samarbeid med Havarikommisjonen for transport, undersøke ulykken. Flydrivstoffet er for øvrig framme på Gardermoen.

Dagbladet følger saken.

SKAL ETTERFORSKES: Driftsselskapet CargoNet og Havarikommisjonen for transport skal granske ulykken i samarbeid for å komme til bunns i hvorfor diesel-loket tok fyr. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN/DAGBLADET
SKAL ETTERFORSKES: Driftsselskapet CargoNet og Havarikommisjonen for transport skal granske ulykken i samarbeid for å komme til bunns i hvorfor diesel-loket tok fyr. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN/DAGBLADET Vis mer