FORNØYD: Til tross for et svært dårlig år for flybransjen generelt, har lavprisselskapet Norwegian levert et godt resultat. Arkivfoto: SCANPIX
FORNØYD: Til tross for et svært dårlig år for flybransjen generelt, har lavprisselskapet Norwegian levert et godt resultat. Arkivfoto: SCANPIXVis mer

Godt år for Norwegian

Kraftig passasjervekst i 2009.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||Driftsresultatet i siste kvartal i fjor er det beste fjerdekvartalsresultatet for Norwegian siden oppstarten i 2003.

Årsresultatet for det norske flyselskapet etter skatt endte på 446 millioner kroner.

Også fjerde kvartal 2009 ble det beste fjerdekvartalet så langt.

Norwegian hadde en kraftig passasjervekst i 2009 og fløy 10,8 millioner passasjerer.

Det er 18 prosent flere passasjerer enn året år.

- Jeg er svært tilfreds med resultatene i en situasjon der bransjen har stått overfor store utfordringer, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

- Spesielt er jeg fornøyd med at vi har redusert kostnadene og dermed økt vår konkurransekraft.

Kostnadene er på årsbasis kuttet med 13 prosent fra 2008 til 2009.

Når det tas hensyn til drivstoff- og valutajusteringer, samt kortere flydistanse, er kostnadene også lavere enn i 2008.

Til sammen ble 63 nye ruter lansert i løpet av 2009.

Bare i Danmark har Norwegian åpnet 30 nye ruter, mens det i Sverige er etablert 18 og i Norge 15 nye ruter.

I dag lanserer Norwegian for første gang ruter til Helsingfors fra Oslo og Stockholm.

(NTB)