Godt betalt

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fjoråret var et eventyrlig bankår, og for de ansatte i bank og forsikring er det blitt en bonusfest uten like. Den gjennomsnittlige oppgangen i bonusutbetalinger fra året før var på 43 prosent, ifølge Dagens Næringsliv. De som har mottatt ekstrautbetaling, er naturligvis strålende fornøyd, og føler at det er vel fortjent. Men hva bør bankkundene si?

De har i hvert fall bidratt til at resultatene er blitt så gode at bonusene kan utbetales. Derfor ønsker også Forbrukerrådet å se på hvor pengene kommer fra. Er det privatkundene som gjennom gebyrer og selskapenes rentemarginer har finansiert moroa, er det all grunn til å aksjonere. For da tyder mye på at konkurransen slett ikke er sjenerende hard. Bankkunder er påfallende lojale mot den banken de opprinnelig hadde. Norske bankkunder bytter bank altfor sjelden. Hvis rekordresultatene og bonusene er et resultat av bankaktivitet i et svakt konkurransemarked, er det all grunn til å se nærmere på bankenes virksomhet. Da tar de seg for godt betalt.