Golf-kunden måtte betale - men fikk pengene tilbake

Golf-eier Grethe Elise Glenne er av den samvittighetsfulle typen. Hun har alltid passet på at all service på bilen følges til punkt og prikke. Serviceboken er beviset hennes med stempler fra merkeverksteder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sist uke fikk Glenne likevel et aldri så lite sjokk. Plutselig kom det «stygge lyder» fra bilens bremser. Som om «jern-møtte-jern» og hun oppsøkte sitt lokale VW-verksted. Bilen hadde 19. september 1995 hatt 30 000 km-service på VW-verkstedet Oppegård Bil AS i Follo. Da hadde bilen rullet 34 000 km. Når lydene dukket opp hadde bilen rullet 49 000 km og neste service skulle utføres på 60 000 km.

1683 kroner, takk!

- Bremseklossene er nedslitt. Det har ført til at bremseskivene nå er ødelagt, sa de på verkstedet. Verkstedet brukte ikke lange tida på å finne ut hva som var årsaken til «jernlyden». Verkstedet skiftet bremsebelegg og bremseskive foran. Kunden fikk regning på 1683 kroner.

- Men skal jeg betale for dette da? spør bileieren Grethe Elise Glenne.

- Jeg har jo fulgt anbefalt service for bilen. Jeg trodde at jeg dermed skulle slippe slike stygge verkstedregninger. Det er jo derfor jeg har service på min bil, slik at jeg skal være sikker på at bilen skal være trøbbelfri, sier Glenne.

- Ingen fortalte meg ved siste service at bremseklossene var slitte. Og det kan da ikke kreves at jeg skal ha greie på slikt. Om service skal ha noen hensikt må det vel være at jeg skal få bilen kontrollert av fagfolk, som sørger for at jeg slipper verkstedbesøk før neste service.

VW-forhandler Oppegård Bil ville ikke lytte til bileierens ytring. Og innrømmet ikke med et ord at de kanskje hadde slurvet med kontroll av bremsene når bilen var på service.

Kunden har rett

Dagbladet tok opp saken med VW-importør Harald A. Møller AS - som brukte fem minutter på å gi kunden rett.

- Følger en kunde service skal dette ikke skje, sier direktør Jon Røhrt hos VW-importør Harald A. Møller til Dagbladet. I ettertid viser det seg at for å ikke belaste kunden med ekstra kostnader, unnlot verkstedet å skifte bremseklosser ved 30 000 km service. Dette beklager verkstedet nå, og har tatt konsekvensen og erstattet følgeskaden.

Golf-eier Grethe Elise Glenne har også fått pengene tilbake.