Golf tar prisen i Dagbladets biltest

12 biler i første runde. To og to mot hverandre, den beste går videre til andre runde. Ny cup og deretter tre biler i finalen. Konkurrenter møtes i hard test der bilene vurderes av vanlige bilkjøpere, barnefamilier og pensjonister. Bilene testet slik de brukes til hverdag og fest.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Første runde

Fiat Brava - Ford Escort

Skal en Fiat kunne hevde seg på det norske markedet, må den være billigere enn konkurrentene. Den moderne og meget tiltalende Bravo/Brava (Bravo har tre dører og Brava fem) er for dyr. Den koster nesten det samme som de andre bilene i klassen. Bilen er meget lettkjørt, romslig og kan stolt bære tittelen "Årets bil i Europa 1996". Men i Norge er den ingen slager.

Vinner: Ford Escort

Citroen ZX -Renault Megane

Franske biler blir stadig bedre. Men den romslige Citroen ZX kan du bare kjøre med smale franske sommersko. Det er for trangt mellom pedalene til at du kan bruke norske vintersko i størrelse 44. Men ZX gir deg masse bil for pengene. Borte er det sære citroenske. Ny modell kommer til høsten.

Vinner: Renault Megane

Hyundai Accent -Honda Civic

Hyundai er superbillig. En fem dørs Accent koster rundt 20.000 kroner mindre enn konkurrentene, men da har bilen bare en 1,3 liters motor. Accent har et lavere komfortnivå enn konkurrentene. "Minst 20.000 lavere", sier juryen. Testens store taper, den lave prisen til tross.

Vinner: Honda Civic.

Peugeot 306 - Rover 214

Innvendig er Peugeoten kjedelig, trist og gammeldags. Men om ikke lenge skal det komme en modell med nytt interiør. Bilen kjører meget sikkert og godt. Mye viktig utstyr er standard. God plass både i for- og baksetet.

Vinner: Rover 214

Nissan Almera - Opel Astra

Almera er testens mest ukjente bil. Når Nissan skulle erstatte sin Sunny, fikk også bilen nytt navn. En bra, rett-fram-bil. "Som en Toyota Corolla, bare mer kompakt", var en kommentar som klart sier at Almera er en bra bil. Bare så kjedelig og lite pirrende.

Vinner: Opel Astra

Toyota Corolla - VW Golf

De to mest solgte i klassen. Corolla er den klart beste bruktbilen. Men dagens modell er moden for utskiftning. Etterfølgeren kommer til Norge i juli. Det er ikke en dag for tidlig. "Blikkboks-følelse", var en kommentar vi fikk fra flere som prøvekjørte bilen. Men Corolla er rimelig, den er billig å eie, og den er meget driftssikker, slik det ofte er med eldre og velprøvde konstruksjoner.

Vinner: VW Golf

Andre runde Ford Escort - Renault Megane

Du gjør ikke feil om du kjøper en Ford Escort. Solid og trygg med masse viktig sikkerhetsutstyr som standard. Utvalget er enormt både når det gjelder karosseriform og motorvarianter. En bil med kjøreglede og god plass.

Bilen mangler startsperre. Er det ingen som stjeler en Escort? Bilen er litt hard i bevegelsene, og gir ikke den helt store kjøregleden.

Til finale: Renault Megane

Honda Civic - Rover 214

De unge i juryen satte Honda Civic som en vinner, mens juryens eldre sa like klart nei og atter nei. I første rekke klaget de eldste på manglende standardutstyr, f eks høyderegulering og oppvarming av førersetet. Andre klagemål: Liten kjøreglede, "hard" motor og ukomfortable seter. Men de unge var dypt uenige. De elsket den gode kjørefølelsen, og hevdet at Civicen oppførte seg som en større bil.

I en omkamp mellom Civic og Rover, med mange timers intens vurdering, fikk de eldre flertallet.

Til finale: Rover 214

Opel Astra - VW Golf

Opel Astra gjennomsyres av fornuft. Alt er så rasjonelt og riktig. Datamaskiner har prøvd å tilpasse bilen for alle kjøpegrupper. Ikke underlig at Astra er en av Norges mest vanlige utleiebiler. En vinner er stasjonsvognen som er mer romslig enn biler som koster det doble. Men en bil i denne klassen må ha blokkeringsfrie bremser og oppvarmet førersete. Det har ikke de billigste variantene med 1,4 liters motor.

Til finale VW Golf

Finale Den ukjente

Den franske

Den poulære

Renault Megane, Rover 214 og VW Golf - tre meget spennende finalebiler i Dagbladets store biltest. Bilene er så forskjellige som de kan være.

Rover 214 er ukjent for de aller fleste. Bilen har bare vært på markedet det siste året.

Den engelske Rover-fabrikken eies nå av BMW. Lenge samarbeidet Rover med Honda. Men nå er det slutt, og 214 er den første Rover på lenge som er utviklet av Rover.

Renault Megane er en fortreffelig kjørebil. Den er kompakt, og en bil man kjører med stor glede og uten å bli sliten.

VW Golf er Norges mest kjøpte bil. En veteran som skiftes ut om ett år. Kompakt og kvalitet i hver eneste detalj. Kjøper du Golf tar du ingen sjanser.

Dagbladet samlet de tre finalene. Juryen om bilene:

På veien

Renault Megane er bilen for dem som elsker å kjøre bil. Dette er en gjennomført europeisk bil der man har tatt det beste fra alle. Veifølelsen er super. Det eneste irritasjonsmomentet er den høye støyen fra veien og dekkene. Alle bilene er kjørt på piggfrie dekk, men Meganen har et langt høyere støynivå enn konkurrentene.

Rover 214 er aristokraten som kjører dannet, og man føler fra første minutt at dette er en eksklusiv og kostbar bil. Den kjører imponerede bra, og er testens store overraskelse. Få trodde at den nye Rover virkelig kunne hamle opp med det beste av det beste. Støynivået er lavt, og den gode kjørefølelsen fins normalt bare finner i dyrere biler.

VW Golf kjører meget sikkert, man vet hele tida hvor man har bilen. Veikontankten er utmerket. Bilen er lett på rattet.

Konklusjon

1) Rover 214

2) VW Golf

3) Renault Megane

Komfort og plass

· Renault Megane er utrolig romslig både i for- og baksetet. Man sitter særlig bra i baksetet, der selv de minste har bra sikt. Takhøyden er god. Det er plass til hele 295 liter bagasje i moddelen med fem dører. Imponerede bra.

Rover 214 har de beste setene, særlig de eldre lovpriser bilen. Man setter seg ikke ned, men inn i bilen. Dermed er det lett å komme inn og ut av alle dører. Rattet er så tykt at man må ha en stor og solid neve for å føle at man har den rettet kontakten.

VW Golf har et knøttlite bagasjerom. Bruker man baksetet er det bare plass til 247 liter bagasje, 20 prosent mindre enn i Megane. Men det er meget god sittekomfort der rattet faller rett i hendene. I baksetet er sikten ikke god.

Konklusjon

1) Renault Megane

2) Rover 214

3) VW Golf

Sikkerhet

· Renault får drepende kritikk av juryen. Bilen mangler viktig sikkerhetsutstyr. Blokkeringsfrie bremser koster over 6000 kroner ekstra, men burde vært standard. Ingen bør velge bil i denne klassen uten slike bremser.

Rover 214 har meget bra sikkerhetsnivå. Har det man må kreve.

VW Golf har også alt utstyr, samt sidekollisjonsputer. Klart best sikkerhet i klassen.

Konklusjon

1)VW Golf

2)Rover 214

3)Renault Megane

Økonomi

· Renault Megane er en kvalitetsbil. Det er få reklamasjoner og klager på bilen. Men Renault har aldri vært kjent for å være en ettertraktet bruktbil.

Det kan endre seg med Megane, men foreløpig har ikke bilen vært lenge nok på markedet. De brukte bilene som er til salgs er stort sett bare utleiebiler. For ingen selger flere biler i forhold til totalsalget til bilutleie i Norge enn Renault. Bilen bruker lite bensin, den er som en sparebøsse ved landeveiskjøring.

Rover 214 har et stort minus: Usikker annenhåndspris. Bruktbilkjøperen velger ofte det helt sikre. Derfor kan man anta at en Rover vil få større verditap enn andre biler. Rover er en spesiell bil, og det koster gjerne å skille seg ut i bil-Norge.

VW Golf er en god investering. Bilen er så ettertraktet at bruktbilprisen alltid er høy. Dagens ny-priser er dessuten meget gunstige. Før den nye modellen kommer om ett års tid kan kjøperne sikre seg kampanjemodeller som har masse utstyr uten pristillegg. Golf har aldri vært et bedre kjøp enn nå.

Konklusjon

1) VW Golf

2) Renault Megane

3) Rover 214

Vinneren

Vinner er VW Golf, finalens eldste bil. Dagens Golf-³ modell er ikke preget av at den ble lansert for fem år siden. Aldri har bilen vært et bedre kjøp enn nå.

Juryen er ikke i tvil om at Golf til tider har vært en dyr bil. Men den siste tida er pris blitt bilens store fordel. Kombinert med utstyr er bilen beste kjøpet. Det er en sikker bil både å sitte i og eie. Om ett år kommer det en ny og større Golf. Så i hele 1997 vil det bli masser av tilbud og kampanjer for dagens Golf. En velprøvd kvalitetsbil, men garantivilkårene er for dårlige.

Testens store overraskelse er Rover 214. Ingen hadde på forhånd tippet at denne nye engelske bilen ville komme til finalen. Bilen er i dyreste laget, bruktprisen er usikker og verditapet kan fort bli stort.

Men bilen skiller seg ut på en fordelaktig måte. Som et jurymedlem sa det:

"Skulle jeg bare vurdert bil uten å tenke på at det er mine penger jeg skulle betale med, da ville det blitt en Rover. Den er ikke massevare, den har stil og bak rattet har man en rikmanssfølelse".

VW Golf - den nye folkevogna

· Den er elsket og har dannet sin egen klasse.

· Norges mest solgte bil i 1992, 1993, 1994, 1995, og 1996

· Har satt standard for sikkerhet

· Bare staten sier nei til bilen

VW Golf er 90-åras folkevogn. Kvalitet og sikkerhet i praktisk innpakning.

En bil som passer like godt i fest som til arbeide. Den velges av bonden på Stange og av børsmekleren med bolig på Frogner. Den kjøpes av unge og gamle av bedrifter og organisasjoner. Bare offentlige etater sier nei takk til Golf. De kjøper bare på rabatter, og Golfen har aldri vært den billigste bilen å kjøpe.

VW Golf var bilen som reddet VW-konsernet. Når det nesten lå nede for telling etter å ha satset for lenge på den gamle folkevognen, da kom Golfen. Og det ble bilen som nordmenn fra første dag la sin elsk på. I 1992 kom Golf-versjon nummer tre. Den hadde vokst, men var samtidig rundt 12 prosent dyrere enn konkurrentene.

Men Golfen var den første i klassen som fikk kollisjonsputer og blokkeringsfrie bremser som standardutstyr. Det var en genistrek av importøren, som fort oppdaget at norske bilkjøper er veldig opptatt av sikkerhet.

Aldri har bilen vært billigere enn nå. Den er velutstyrt og koster ikke mer enn konkurrentene. Undersøkelser viser også at Golf er en billig bil å eie. Verditapet er lavt, deleprisene er lave - men bilens garantivilkår er dårlige.

Undersøkelser blant bileiere viser at Golf-eierne mest er opptatt av sikkerheten, kvaliteten og at bilen er til å stole på. Men de klager over at bilen har dårlige bagasjeplass. Med meget god grunn!

Bilen har utrolig mange lojale kjøpere. Mange sitter nå bak rattet i sin Golf nummer ti. Og ingen kan klage på utvalget: Alt fra enkle biler med diesel- eller bensinmotor - til GTI'er, cabriolet, stasjonsvogn og turbodiesel med lavt forbruk.

Ny Golf kommer til Norge i januar 1998. Bilen lanseres første gang på bilutstillingen i Frankfurt i september. Den nye blir større og lettere. Og året 1997 blir preget av knalltilbud på dagens Golf. Aldri før har bilen vært et bedre kjøp.