Google har satset på den hesten som har størst fart i øyeblikket

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SATT PÅ SPISSEN: Er din digitale framtid i ei sky av det store fellesskapets datamaskiner, eller er den i din lille PC som du kan bære med deg hvor du vil? Da The New York Times, den største nyhetselefanten av alle, etter atskillig journalistisk pågåenhet tvang Google til å bekjentgjøre sin neste store lansering tidligere enn planlagt, kom en bekreftelse på at frontene ytterligere spisser seg mellom Microsoft og Google. Sistnevnte varslet i går at de vil lansere et eget operativsystem for PC-er i løpet av neste år, et system med Linux-kjerne og åpen kildekode, skreddersydd for de små nettbøkene som har brakt nytt liv i PC-markedet.

«GOOGLE SLIPPER ALLE bombers mor på sin største rival», skriver techcrunch.com, en ledende teknoblogg, som hevder Google går atskillig lenger enn å lage et enklere og mer åpent operativsystem for framtidas datamaskiner: «Det er ikke et nytt OS de forbereder, men den beste måten for å klare seg uten et operativsystem i det hele tatt.» Det er muligens en offensiv konklusjon, men den illustrerer kampen mellom gigantene: 19 av 20 PC-er på denne jord durer og går med en Windows-løsning, langt de fleste har dertil en Office-pakke fra samme selskap, begge deler som oftest kjøpt og betalt gjennom forhandlere som har gjort Microsoft til verdens største programvareselskap og Bill Gates til verdens rikeste mann. Google har – med utgangspunkt i en god søketjeneste –  i løpet av drøyt 10 år gjort hva de kan for å flytte den digitale plattformen ut på internett, med stadig flere applikasjoner til fri bruk for alle, i overbevisning om at det er der vi kommer til å leve våre liv.

SKJØNT, GRATIS OG GRATIS. Google kommer med en pris, nemlig sporene du etterlater deg. Det er ingen bedrifter i verden som tjener så mye penger på annonser som Google. Mer enn to tredjedeler av alle internettsøk som gjøres skjer via Google, og kunnskapen om hva du leter etter gjør at selskapet kan tilby annonsører en målgruppepresisjon som er grenseløst verdifull –  og som løftet Googles markedsverdi over 1000 milliarder kroner da børsbobla var på sitt mest sprekkeferdige. Publikum er delt i to, slik leserreaksjonene på Google-satsingen blant leserne på Dagbladet.no i går bare bekreftet: Mellom dem som takker et rungende ja til alt Google serverer av gratis finesser, og de som har en bunnløs skepsis til at private selskaper skal eie kunnskap om hva du gjør og hva du leser og hva du kjøper og hva du tenker.

MICROSOFTS MOTANGREP kommer delvis på Googles banehalvdel (bl.a. med søketjenesten Bing som har vunnet seg en viss posisjon), men de har ikke klart å gjøre internett til egen hjemmebane. Google, på sin side, er internett. Selv om utfallet av det store veddemålet er åpent, så understreket årets største mediebegivenhet at Google har satset på den hesten som har størst fart i øyeblikket. Webtrafikken globalt økte mellom 20 og 30 prosent (anslagene varierer) da minnestunden for Michael Jackson kunne streames gratis av alle de nettsteder som ønsket. Med streamingtjenester som Spotify (musikk), Hulu (fjernsyn) og OnLive (spill) er snart en hvilken som helst liten PC plutselig en fullgod arena for veldig mye. Det er som del av dét utviklingsbildet at Googles siste trekk understreker hvor enormt mye som ligger i potten.