DATAMYSTERIET

Google til aksjon etter Dagbladet-avsløring

Søkegiganten har satt i sving sitt internasjonale ekspertapparat for å undersøke norske piratsider.

LURER GOOGLE: Dette skjermbildet viser fire spam-sider med stjålet innhold fra NRK, som er indeksert hos Google. Google tror nettsidene viser det opprinnelige innholdet fra NRK. Ser du på url-teksten i grønn skrift, ser du at innholdet ligger på spam-sidene, ikke på nrk.no. Foto: Dagbladet
LURER GOOGLE: Dette skjermbildet viser fire spam-sider med stjålet innhold fra NRK, som er indeksert hos Google. Google tror nettsidene viser det opprinnelige innholdet fra NRK. Ser du på url-teksten i grønn skrift, ser du at innholdet ligger på spam-sidene, ikke på nrk.no. Foto: Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Bakgrunnen er Dagbladets avsløring av at nettpirater i flere måneder har angrepet og stjålet innhold fra de fleste av Norges største aviser, offentlige nettsteder som Statens Vegvesen og Fylkesmannen.no og utenlandske nettsteder som BBC.

Totalt har Dagbladet funnet at over 80 000 nettsider er angrepet. Dagbladets undersøkelser viser at forretningsmodellen til spam-piratene er å bruke det stjålne innholdet til å bli «indeksert» hos Google – altså at det dukker opp når nettbrukere søker på noen av ordene i de originale artiklene.

Eksempelvis har nettpiratene stjålet innholdet i VGs fotball-livestudio – slik at om Manchester United møter Paris St. Germain, og du søker på «Manchester Paris VG live» på Google for å få opp VGs live-dekning av storkampen, risikerer du å havne på en av piratenes spam-sider.

Lurte Google

Slik lurer spam-piratene Google. Google tror at de kaprede nettstedene viser det originale innholdet – altså artiklene fra Dagbladet, VG eller NRK.

I stedet viser spam-sidene annonser som nettbrukerne ikke klarer å komme seg bort fra om de ikke lukker nettleseren. Annonsene er gjerne utformet som «konkurranser» som lokker med at du eksempelvis kan vinne en smarttelefon. Disse konkurransene blir brukt til å lure folk til å gi fra seg mobilnummer og e-postadresse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer