INGEN HENDER: Denne bilen, kalt MIG (Made in Germany) kan kjøre av seg selv. Både MIG-utviklerne og Google håper at bilene på sikt kan bli allment tilgjengelige. Foto: AFP PHOTO/ODD ANDERSEN/Scanpix
INGEN HENDER: Denne bilen, kalt MIG (Made in Germany) kan kjøre av seg selv. Både MIG-utviklerne og Google håper at bilene på sikt kan bli allment tilgjengelige. Foto: AFP PHOTO/ODD ANDERSEN/ScanpixVis mer

Google vil ha godkjent førerløse biler

Har kjørt 230 000 km uten ulykker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): En stor andel av trafikkulykkene skyldes menneskelige feil.

Uoppmerksomhet, hasardiøs kjøring eller dårlige ferdigheter er alle vanlige årsaker til ulykker. Men hva hvis bilen kjørte av seg selv? En slik løsning kan komme raskere enn du tror.

Har testkjørt Ifølge New York Times forsøker Google nå å få godkjent førerløse biler i delstaten Nevada i USA. I første omgang for testkjøring, men Google har åpenbart som mål å få bilene ut til folket.

Teknologigiganten har laget et system tilpasset Toyota Prius og Audi TT, som er utstyrt med mottaker- og sendeutstyr på taket, og en rekke radarer og sensorer.

I fjor innrømmet Google at de i all hemmelighet hadde testet bilene i California, og at de hadde kjørt 230 000 kilometer uten at det hadde oppstått noen problemer.

I hver av de sju bilene Google har utstyrt med teknologien har det sittet en ingeniør eller tekniker, som har hatt muligheten til å bryte inn og styre bilen manuelt hvis problemer har oppstått. Men Google ønsker å teste systemene videre, og få dem godkjent. Her kan du se en video av hvordan systemet fungerer.

Effektivt Google-prosjektet ledes av forskeren Sebastian Thrun, som er tidligere professor ved Stanford-universitetet, og som har jobbet med det amerikanske forsvaret.

Han mener biler som kjører av seg selv vil kunne være mer energieffektive, og åpne opp for muligheter mer bildeling som kan halvere behovet for antall biler i USA. Google argumenterer også med at de automatiske bilene vil være sikrere.

- Tenk hvis jeg kunne ta fram mobiltelefonen min og be bilen om å komme, og så kommer den? sa Thrun på en teknologikonferanse i fjor, ifølge New York Times.

Det er ikke bare Google som jobber med førerløse biler. I Tyskland har en gruppe forskere utviklet bilen MIG (made in Germany), som ble vist fram for pressen i oktober i fjor.

- Om 5-10 år vil denne teknologien kunne brukes på private områder som flyplasser eller i varehus. På motorveier kan den brukes om 10-20 år og i byer om 20-30 år, sa professor og utvikler Raul Rojas ifølge nyhetsbyrået AFP.

Bilen bruker, i likhet med Googles løsning, kameraer, laserskannere, varmesensorer og satellittnavigasjon.

Hindrer krasj Flere bilprodusenter er i ferd med å innføre tekniske løsninger som skal forhindre krasj og andre ulykker.

Dagbladet har tidligere testet Volvo S60 som bremser av seg selv hvis den møter en fotgjenger og sjåføren er uoppmerksom.

Bilen har et kamera- og radarsystem, der bilen bremser av seg selv hvis den kommer uforholdmessig fort mot en hindring i hastigheter under 30 km/t.