GÅR AV SEG SELV: En av Googles selvkjørende biler.  Foto: Justin Sullivan / Getty Images / AFP / NTB scanpix
GÅR AV SEG SELV: En av Googles selvkjørende biler. Foto: Justin Sullivan / Getty Images / AFP / NTB scanpixVis mer

- Googles selvkjørende biler skaper farlige trafikksituasjoner

Bilistene rundt klarer ikke å konsentere seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): De førerløse bilene er her. Kanskje ikke akkurat i et lyskryss nær deg, men de kjører rundt i flere amerikanske byer.

En av byene som Google bruker til å teste sine sjåførløse biler, er Mountain View i California i USA. Nyhetsbyrået Bloomberg kaller det den uoffisielle hovedstaden for førerløse biler. Bloomberg-journalist Ashlee Vance bor i byen.

Bilistene dårligere Vance møter stadig bilene i trafikken. Og han erkjenner at bilene kjører prikkfritt. De følger trafikkreglene, blinker og svinger når de skal. Men likevel går ikke alt på skinner (det er jo ikke tog, heller).

- De førerløse bilene gjør bilistene rundt seg dårligere, skriver han.

Vance mener nemlig å kunne observere at hans medtrafikanter er så nysgjerrige på bilene som er merket «Self-Driving Car» at de glemmer trafikken rundt seg og at bilen må settes i riktig gir (nå har rett nok mange amerikanere automatgir).

- Når det lyser grønt, kjører Google-bilen, men en håndfull dødelige bilister står igjen og skaper kø og irritasjon, skriver Vance.

Ukonsentrerte Litt nysgjerrighetskø er ikke det verste, mener han.

- Når folk kjører forbi en Google-bil, ser de på den og prøver å forstå hva det er de kjører forbi i stedet for å konsentrere seg om trafikken, skriver han.

Journalisten mener nabolaget er omgjort til en versjon av Frogger-spillet.

Han påpeker at dette ser ut til å være er en relativt liten pris å betale for selvkjøringsteknologien og påpeker at det umulig kan være lenge igjen før det finnes biler som er smarte nok til å fylle sin egen tank og kjøpe sigaretter selv.

Bilen bruker et videokamera festet på taket, radarsensor og en avstandsmåler til å «se» i trafikken.

Til Norge? Utrykningspolitiet i Norge sa i fjor til Dagbladet at det trolig må innføres nye regler før de førerløse bilene kan slippes løs på norske veier.

- Dette er jo veldig langt fram i tid, og jeg vet det jobbes med slike biler. Ser vi inn i glasskula, og disse bilene kommer til landet, må vi nok innføre et nytt regelverk, sa Runar Karlsen i Utrykningspolitiet (UP) den gang.

Karlsen mener det må lages en lov som gir én person ansvaret for bilen, selv om ingen er fører av bilen.

- Hvordan man skal tildele noen ansvaret for en førerløs bil, er det som gjør hele saken vanskelig, sa Karslen

«Fremtidens biler» De førerløse bilene er tillatt i delstater som Nevada og California. Direktør i departementet for motorisert kjøretøy i Nevada, Bruce Breslow, sa i fjor at han tror førerløse biler er «fremtidens biler».  Den langsiktige planen er at befolkningen skal kunne benytte seg av bilene.

- De fleste bilulykker skyldes menneskelig svikt, sa senator i California Alex Padilla, da han introduserte den nye lovgivningen.

- Ved å bruke datamaskiner, sensorer og andre systemer, vil en førerløs bil kunne analysere og reagere raskere enn et menneske. Dette vil føre til økt trafikksikkerhet.