AVLYTTET AV MURDOCHS AVISER: Den tidligere britiske statsministeren Gordon Brown skal ha blitt avlyttet av flere Murdoch-aviser, ifølge The Guardian. Arkivfoto: Reuters/Nigel Roddis/Scanpix
AVLYTTET AV MURDOCHS AVISER: Den tidligere britiske statsministeren Gordon Brown skal ha blitt avlyttet av flere Murdoch-aviser, ifølge The Guardian. Arkivfoto: Reuters/Nigel Roddis/ScanpixVis mer

- Gordon Brown ble avlyttet av flere Murdoch-aviser

News of the World, The Sun og Sunday Times skal gjentatte ganger ha prøvd å avlytte telefonen hans, få tilgang til bankdetaljer og familiens medisinske registre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LONDON (Dagbladet): Flere journalister fra aviser i mediekonsernet News International ha forsøkt å få tilgang till telefonsvareren til tidligere statsminister Gordon Brown, melder The Guardian.

De skal i tillegg ha prøvd å få tilgang til informasjon om Browns bankkonto og familiens medinske register.

Flere Murdoch-aviser Det skal også finnes bevis for at en privatetterforsker brukte en politimann til å søke opp informasjon om han på politiets datasystemer.

Browns skatteinformasjon skal ha blitt tatt fra kontoret til regnskapsføreren hans, ifølge The Guardian ved å hacke datamaskinen hans.

Noe av informasjonen skal ha blitt sendt til andre aviser i News International - ikke bare News of the World. Blant annet skal medisinsk informasjon om sønnen ha blitt sendt til The Sun, som publiserte en artikkel om hans alvorlige sykdom.

The Sun er blant andre aviser under News International og Rupert Murdochs medieimperium.

- Sunday Times svindlet til seg informasjon Også den høyt ansette avisa Sunday Times skal ha brukt lugubre midler for å få informasjon. Ifølge The Guardian skal nemlig en svindler som jobbet for avisa ha lurt Browns advokater i London, Allen & Overy, ha blitt lurt til å gi ut detaljer fra dokumenter.

Banken Abbey National Bank skal ha funnet bevis for at en mann som lot som å være Brown opptil seks ganger for å få informasjon om kontoen hans. Mannen skal ha jobbet for Sunday Times.

Brown skal ha vært offer for dette i mer enn ti år.

Saken oppdateres.