Politimeste Ellen Katrine Hætta og visepolitimester Trond Eirik Nilsen. Photo: Thomas Nilsen
Politimeste Ellen Katrine Hætta og visepolitimester Trond Eirik Nilsen. Photo: Thomas NilsenVis mer

GPS-jamming setter sikkerheten i Nord-Norge i fare

Både politi og redningstjenester i Nord-Norge er dypt bekymret over at GPS-signaler forstyrres. Politiet advarer om at både offentlig sikkerhet og liv i verste fall kan settes i fare.

KIRKENES (The Barents Observer / Dagbladet): - Vi er avhengige av gode GPS-signaler for å raskt kunne finne områder med savnede mennesker i ekstremvær slik som det vi har i dag, sier visepolitimester Tom Eirik Nilsen i Finnmark Politidistrikt til Barents Observer.

På torsdag beveget en kraftig vind med snø seg innover Barentshavet. Den forårsaket problemer fra Svalbard i nord til Troms og Finnmark på fastlandet. Stormen traff den nordligste delen av Norge samtidig som det ble oppdaget enda en jamming av GPS-signaler i områdene nær grensen til den russiske Kolahalvøya.

- Luftfartstilsynet bekrefter at vi har kommet med en NOTAM (Notice to Airmen, dvs. informasjon til flypersonell om viktige forhold vedrørende flygning) på grunn av GPS-forstyrrelser vest for Kirkenes, sier kommunikasjonsdirektør Frank Gøran Nordheim til Barents Observer.

Nordheim understreker at Luftfartstilsynet ikke er bekymret for luftfartssikkerheten, og viser til at det finnes andre, bakkebaserte navigasjonssystemer som kan brukes når GPS ikke er tilgjengelig.

- I henhold til rutinene våre blir alle flyselskaper varslet om GPS-forstyrrelser», sier Nordheim.


Widerøes Dash 8-fly opererer fra flyplasser langs hele kysten av Nord-Norge. Foto: Thomas Nilsen
Widerøes Dash 8-fly opererer fra flyplasser langs hele kysten av Nord-Norge. Foto: Thomas Nilsen Vis mer

Frykter for liv
GPS-jamming kan imidlertid ha langt flere konsekvenser enn for luftnavigasjonen.

Ellen Katrine Hætta, politimester i Finnmark, sier at beredskapsstyrkene hennes ofte er avhengige av GPS-signaler når de skal rykke ut som svar på alarm.

- Politibiler og andre enheter bruker GPS-navigasjon. Forrige vinter klarte vi å redde livet til en savnet person fordi han utløste GPS-nødsenderen sin. Uten GPS-signalet ville vi ikke vært i stand til å finne ham i den tunge snøen, forteller Hætta.

- Dette er femte gang siden høsten 2017 at GPS-signaler blir forstyrret i dette området.

Politiet ble varslet av luftfartsmyndighetene midt på dagen onsdag, og sendte ut mannskap for å sjekke situasjonen for sine egne systemer.

Kriseberedskapsproblem

- Så langt har vi ikke registrert noen mangel på GPS-signaler på bakken. Samtidig er dette en alvorlig utfordring for kriseberedskapen vår. Vi vet ikke når signalene er på plass eller borte, forklarer politimesteren.

- Noen personer har med seg bærbare sikkerhetsalarmer av hensyn til personlig sikkerhet. Disse alarmene opplyser også nøyaktig hvor de befinner seg, noe som er viktig for at politiet skal kunne reagere raskt, sier Ellen Katrine Hætta.

Hun forklarer hvor viktig GPS er i alle lete- og redningsaksjoner.

- Det som skjer nå er svært bekymringsverdig, og kan sette offentlig sikkerhet i fare.

Hætta sier at jamming av GPS-signaler ikke bare er en sak for militæret, men enda mer for sivile.

Kirkenes ligger bare åtte kilometer fra grensen til Russland. Foto: Thomas Nilsen

Kommer fra Kola

I november i fjor bekreftet forsvarsministeren overfor Barents Observer at GPS-jammingen stammet fra Kolahalvøya. Russland har imidlertid benektet alle anklager.

Maria Zakharova, talsperson for den russiske forsvarsministeren, hevdet at de norske anklagene var ment å skulle «distrahere oppmerksomheten bort fra skandalen med den nye fregatten Helge Ingstad», som sank etter en kollisjon med en oljetanker nord for Bergen kort etter den store NATO-øvelsen Trident Juncture i november i fjor.

Russlands ambassade i Oslo har ikke besvart spørsmål fra Barents Observer om opprinnelsen til den nylige GPS-jammingen.

Samarbeid med FSB

Politisjef Hætta sier at kontoret hennes har tatt opp spørsmål rundt GPS-jammingen i møter med det russiske sikkerhetspolitiet FSB.

- Jeg har tatt opp problemet, og forklart hva slags konsekvenser det kan få for leting og redning. FSB svarte at de ville undersøke saken, sier Hætta til Barents Observer.

Fare for tap av liv

Bent-Ove Jamtli, direktør for Hovedredningssentralen Nord-Norge (HRSS) frykter at tap av GPS-signaler vil føre til at redningsaksjoner blir forsinket.

- I tilfelle krisesituasjoner på land, til sjøs eller i lufta kan tap av GPS-signaler øke risikoen for navigasjonsfeil, og gjøre at det tar mye lenger tid å finne en person eller en gruppe personer som befinner seg i fare , sier Jamtli.

Han frykter at dette vil føre til større risiko for tap av liv.

Bent-Ove Jamtli er direktør for Hovedredningssentralen Nord-Norge (HRSS). Foto: Thomas Nilsen

Bent-Ove Jamtli sier at tap av GPS-signaler også vil føre til større risiko for letings- og redningspersonell på grunn av villedende navigasjon.

- Man kan også vente seg at det oppstår forsinkelser i redningsforsøk på grunn av tungvint navigasjon i området og mindre nøyaktig posisjonering av personer som er i fare. Dette kan føre til større risiko for at menneskeliv går tapt.

Jamtli sier at navigasjon både til sjøs og i lufta delvis avhenger av GPS-navigasjon.

HRSS koordinerer alle lete- og redningsoperasjoner til sjøs.

Krenking av norsk territorium

Visepolitimester i Finnmark Trond Eirik Nilsen sier at den hyppige GPS-jammingen vi har sett i grenseområdene mot Russland det siste året forstyrrer norsk politis handlingsmuligheter.

- Vi har oppfordret Nasjonal kommunikasjonsmyndighet til å komme nordover for å måle forstyrrelsene av satelittnavigasjonssignaler, forteller Nilsen.

Politiet i Kirkenes opplyser at tidligere forstyrrelser av GPS-signaler har vært sterkere jo nærmere den russiske grensen de har blitt målt.

Kirkenes sentrum ligger bare åtte kilometer fra grensen til Russland.