Graffiti og jazz i himmelen

Navn: Carl Petter Opsahl Alder: 36 Yrke: Prest og musiker

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Han underviser i salmesang på teologisk fakultet på Blindern, han har i mange år vært en av landets fineste jazzutøvere, blant annet i Caledonia Jazzband. Han spiller folkemusikk i Chateau Neuf Spelemannslag og skal i juni ut med en CD med egne komposisjoner inspirert av folkemusikken under tittelen «Indigodalen».
  • Han skrev hovedfagsoppgave om rockgruppa U2 og arbeider nå med et doktorgradsprosjekt om teologisk fortolkning av rock. Innimellom har han vært prest i Kirkens Bymisjon og Kulturkirken Jakob. I disse dager er han på markedet med «En fortelling om jazz», ei lærebok opprinnelig laget som grunnbok for studentene i musikkvitenskap ved universitetet, men nå utgitt med tanke på et bredere publikum.
  • Det som hittil har vært tilgjengelig av slikt materiale har vært opptrykk av artikler, for det meste på engelsk og hans egne kompendier som han har opparbeidet gjennom ti års undervisning. Den nye boka (utgitt på Unipub forlag) har et omslag laget av teologistudent og tagger Halvard Johansen fordi forfatteren liker denne gatekunsten og i mange år har vært en varm forsvarer av den.
  • - Ja, jeg liker graffiti og vil gå langt for å engasjere meg mot store, grå vegger. Jeg finner det ganske idiotisk å bruke så mange penger som samfunnet gjør på å bekjempe denne kunstformen, noe som bare vil føre til mer og styggere graffiti, sier han til Dagboka. - Jeg begriper ikke at Agerbak-Jensen og andre myndighetspersoner aldri har gjort noe forsøk på å skjønne at dette er et utslag av en ungdomskultur. Bekjempelsen av den er totalitær, og alt som er totalitært provoserer meg. Derfor tror jeg det er graffiti i himmelen. Der er i hvert fall ingen grå, kjedelige vegger.
  • Da han begynte på oppgaven om U2 og rock, hadde han til å begynne med ikke noe forhold til denne musikken. Men etter et halvt års lytting, skjedde det noe med hans opplevelse. Plutselig gikk flere av låtene inn i hjertet. Etterpå syntes han det var forferdelig at han ikke kunne få klarinetten til å låte som en elektrisk gitar.
  • Tradisjonelt har kirkemusikken vært klassisk. Opsahl ser et skrikende behov for kirkearbeidere som ser behovet for kommunikasjon på ungdommens premisser, med rock og hip hop og jazz. Hva foretrekker han selv? Ja takk, alt sammen, svarer han og er overbevist om at det spilles mye fin musikk i himmelen. Hva han skal bli når han blir stor?
  • Prest og musiker. Gjerne prest i Bymisjonen. For han har et kall.