Grandios pizza-konge

NRK-veteran Lars-Jacob Krogh skaffet Stabburet 100 millioner kroner ekstra etter et grandiost PR-stunt. Men selv spiser han ikke mer pizza enn før.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Salget av pizza Grandiosa har økt med 53 prosent siden i fjor. Dermed er det berømte pizzavalget en av de aller største suksessene innen norsk markedsføring noensinne.

-   Jeg tror grunnen til suksessen er at de har klart å engasjere målgruppa gjennom å utforme kampanjen som et valg, sier Sol M. Olving, daglig leder i Kreativt Forum.

197 175 stemmer

197 175 pizzaspisere har stemt på sin yndlingspizza. Kjøttdeig og løk vant, men 45,8 prosent av stemmene gikk til pepperoni. Dermed mister 90 307 forbrukere sitt yndlingsprodukt.

-  Det svir jo litt å si nei til de forbrukerne, men vi har vært opptatt av å følge reglene, sier Inger-Johanne Solhaug i Stabburet.

I fjor spiste vi Grandiosa for en halv milliard kroner. Dersom økningen fortsetter ut året, vil det gi 250 millioner kroner ekstra i Stabburet. Trolig flater økningen ut, men allerede nå er ekstrainntektene 100 millioner kroner.

-  Jeg tror suksessen skyldes den enorme kjærligheten hos det norske folk til Grandiosa. Og dessuten at vi har brukt etablerte virkemidler, nemlig et valg, i kampanjen, sier pizzadirektøren.

Krogheffekt

Ett av de etablerte virkemidlene er NRK-veteran Lars-Jacob Krogh, som har servert oss Grandiosa-budskapet i TV-reklamene.

-  Nei, jeg kan da ikke ha noe av æren for det, sier Krogh da han får høre om salgssuksessen.

-  Vi snakker vel om en Krogh-effekt her?

-  Nei, nei, din tullebukk, jeg tror ikke jeg har bidratt her. Men som aksjeeier i Orkla er jeg storveis fornøyd, sier Krogh og ler høyt hele veien til banken.

-  Har du selv økt ditt forbruk av Grandiosa?

-  Nei.

-  Hvor mye er det på forresten?

-  He, he. Ingen kommentar. Men jeg kan si så mye som at jeg har lært et nytt uttrykk. Vet du hva en sjupakning er? Seks øl og en Grandiosa.

-  Er du fornøyd med valgresultatet?

-  Dette intervjuet blir jo bare fjoll, he, he. Men nå skal jeg gi deg noe siden du først har tatt denne telefonen: Følg med på TV, det kommer en ny kampanje. Og nye anledninger for mine gode venner til å sjikanere meg.

-  Har du fått mye pepper for kampanjen?

-  Jeg har vel fått det jeg fortjener. Jeg sier som min gamle nynorsklektor: Den største lukka ein kan ha, er å gjere andre glad. Og eg er ein lukkeleg mann. Er du rg nøgd no?

FIKK PEPPER(ONI): NRK-veteran Lars-Jacob Krogh har fått kjeft for å ha stilt opp i TV-reklamen.