SOLGT: Kystvakskipet Garsøy ble eksportert uten at den ble deklarert til Tollvesenet. Båten ble solgt i 2009 til TP Offshore APS for 6,3 millioner kroner. Foto: Forsvaret
SOLGT: Kystvakskipet Garsøy ble eksportert uten at den ble deklarert til Tollvesenet. Båten ble solgt i 2009 til TP Offshore APS for 6,3 millioner kroner. Foto: ForsvaretVis mer

Gransker eksporten av fire nye båter

Tollvesenet har varslet Økokrim om flere mulige brudd på toll-loven da Forsvaret solgte til utlandet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tollvesenet har satt i gang undersøkelser av alle de 21 båtene som Forsvaret siden årtusenskiftet har solgt til utenlandske kjøpere.

Undersøkelsene viser at det kan ha skjedd brudd på toll-loven ved utførselen av fire båter som til nå ikke har vært en del av sakskomplekset som Stortingets kontrollkomité behandlet torsdag og i går.

Eventuelle brudd på toll-loven har ikke vært gjenstand for komiteens gransking så langt. Til nå har undersøkelsene først og fremst gått på eventuelle brudd på eksportkontrollregelverket.

FORKLARTE SEG: Toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse fortalte kontrollkomiteen at de har startet ytterligere undersøkelser for å se om det har vært brudd på toll-loven ved salgene av Forsvarets båter. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
FORKLARTE SEG: Toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse fortalte kontrollkomiteen at de har startet ytterligere undersøkelser for å se om det har vært brudd på toll-loven ved salgene av Forsvarets båter. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Da Forsvarets solgte disse fire båtene til utenlandske kjøpere ble de ført ut av landet uten at de i det hele tatt ble tolldeklarert.

De fire båtene er:

• Kystvaktskipet KV Garsøy
• Havnefartøyet Ramnes
• Havnefartøyet Torpen
• Havnefartøyet Nordep

Båtene ble solgt og utført i 2009.

- Alle varer som skal utføres skal deklareres til Tollvesenet. Det har ikke blitt gjort i disse tilfellene. Det er forbudt å utføre noe man ikke har fått grønt lys for fra Tollvesenet, sier Røse.

I tillegg gransker også Tollvesenet eksporten av tre av de seks MTB-ene som ble solgt til krigsherren Tompolo via et britisk stråselskap. Disse tre båtene ble deklarert, men dette skjedde først etter at båtene var utført i 2012.

- Vi ser såpass alvorlig på dette at vi har informert Økokrim. Undersøkelsene er ikke avsluttet, men det kan hende at det er avvik i forhold til tollovens bestemmelser, sier Røse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsvarets ansvar Forsvaret var selger av disse båtene, men Tollvesenet jobber nå med å få endelig klarlagt om det er selger eller kjøper som hadde ansvaret for å deklarere båtene.

- Det er vanskelig å si hvem som har ansvaret for å deklarere. Det jobber vi nå med å klargjøre. Normalt er det eksportørs ansvar å overholde regelverket.

Hvis den endelige konklusjonen til Tollvesenet blir at det er Forsvaret som her skulle ha deklarert båtene ut av landet kan det få følger for Forsvaret.
 
- Dette kan få følger for den som eventuelt har gjort noe feil. En eventuell reaksjon avhenger av grovhet og graden av forsett. Vi kan ilegge gebyr, vi kan trekke tilbake retten til å deklarere eller vi kan politianmelde, sier Røse.

Politianmeldes I går måtte forsvarsminister Ine Eriksen Søreide svare komiteen om alle de elleve fartøyene som Forsvaret har solgt og som har havnet hos paramilitære selskaper i Vest-Afrika. I forhold til de nye båtene som også kan være problematiske, sier hun dette:

- Nå tror jeg vi først bør avvente Tolldirektørens gjennomgang. Dette er noe han går igjennom nå. Forsvaret holder jo også på med en gjennomgang av alle fartøy som er solgt tilbake til 2002. Da vil dette kunne komme opp der også, sier hun.

Søreide har selv bedt økokrim etterforske salget av kystvaktskipet KV Titran, salget av to F-5-jagerfly og avhendingen av kystfort som ble utført av den samme salgsavdelingen i Forsvaret. Under høringen i går kunne også utenriksminister Børge Brende opplyse at de har bedt Riksadvokaten vurdere etterforskning av ytterligere tre båteksporter til Nigeria.

Dermed har UD nå bedt om å få etterforsket hele 11 utførsler av tidligere marinefartøy. Åtte av disse fra Forsvaret. Riksadvokaten har bedt Økokrim ta saken videre.