Gransker gamle bilvrak

Denne bilen kolliderte med en trailer. Bilen ble kondemnert, for så å bli kjøpt av en ansatt ved trafikkstasjonen i Fredrikstad. Bilen ble seinere godkjent samme sted.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FREDRIKSTAD/GARDERMOEN (Dagbladet.no): Dagbladet.no avslørte i går at en ansatt ved trafikkstasjonen i Fredrikstad er suspendert, mistenkt for å ha feilregistrert importbiler han selv har eid. Mannen har eid tilsammen 46 biler de siste årene og solgt dem videre.

Mannen har også kjøpt opp bilvrak som siden er sendt ut i trafikken igjen, etter at de er godkjent på den ansattes egen trafikkstasjon.

Bildet du ser over er en 97-modell Mitsubishi Galant. Den 3. juli 2002 var bilen innvolvert i en alvorlig og svært dramatisk trafikkulykke ved Svinesund på svensk side.

- Jeg kjørte sørover da en stor trailer i motgående kjørefelt mistet flere ruller med papir i veibanen. Det enorme kjøretøyet veltet over på siden. Bilen foran meg svingte unna, men jeg klarte det ikke, og braste rett inn i førerhuset på traileren, sier Arnfinn Jarle Strømmen til Dagbladet.

Bilen kondemnert

Noen uker etter ulykken kondemnerte IF Skadeforsikring Strømmens bil og utbetalte forsikringsoppgjør. Men så, en måned senere kjøper den nå suspenderte 44-åringen ved Fredrikstad trafikkstasjon vraket.

- Totalskadde biler kan bli solgt videre, men vårt regelverk sier klart at det bare er offentlig godkjente bilverksteder som får handle slike vrak. Det er bare de samme verkstedene som kan bygge bilen opp igjen, sier teknisk fagsjef i IF Skadeforsikring, Sverre Bossum til Dagbladet.

 Bilen den ansatte i Statens vegvesen kjøpte, ble siden solgt til 43 år gammel venninne av ham. Hun ønsker ikke å snakke med Dagbladet om bilkjøpet sitt eller bekrefte om hun visste at det var en oppbygd bil.


Må til kontroll
Bileieren vil om kort tid få beskjed fra Statens vegvesen om å møte med sin bil for kontroll på en trafikkstasjon. Det samme vil minst åtte andre eiere av ulykkeskjøretøy som overingeniøren har eid og bygget opp.

 ULYKKESBILEN:  Slik så bilen til Arnfinn Jarle Strømmen ut etter ulykken. Nå er den på veien igjen, godkjent i Fredrikstad. Foto: PER LUNDE
ULYKKESBILEN: Slik så bilen til Arnfinn Jarle Strømmen ut etter ulykken. Nå er den på veien igjen, godkjent i Fredrikstad. Foto: PER LUNDE Vis mer

Avsløringene i Dagbladet.no i går preget den årlige ledersamlingen til Statens vegvesen på Gardermoen i går. Mistanken om at en ansatt kan ha kjøpt, reparert, godkjent og solgt et stort antall biler i strid med regelverket, fører nå til full gransking av landets 70 trafikkstasjoner. Statens Vegvesen innfører også nå et nytt etisk regelverk for de ansatte etter Dagbladet.nos avsløringer.

- Vi er skuffet. Dette er særdeles alvorlig. Vi håper at det dreier seg om et lite antall. Vi skal finne ut av dette, sier assisterende vegdirektør Kjell Bjørvig.

Dagbladet vet at minst fire andre ansatte ved trafikkstasjonen i Fredrikstad granskes. Noen av disse skal også ha kjøpt og solgt importerte biler. Brøvig sier dette kan dreie seg om korrupsjon.

- De har gått inn og gjort ting som å importere, reparere, godkjenne og selge biler videre. Det er regelbrudd. Dersom de i tillegg har fått fortjeneste er det en politisak. Men dette vet vi ikke foreløpig, sier Bjørvig.


Tilsammen er nå fire ansatte i Statens vegvesen suspendert. To er under politietterforskning. Nye Kripos sin egen bilkrimgruppe er koblet inn. I tillegg er en ansatt degradert fra sin stilling.

FIKK DEKKENE: Arnfinn Jarle Strømmen ble oppringt av den suspenderte overingeniøren i Statens vegvesen. Han ville ha vinterdekkene til ulykkesbilen.
SKUFFET: Assisterende vegdirektør Kjell Bjørvig i Statens vegvesen er lei for avsløringene om utro tjenere i etaten.