UTSATT GASS-AVGIFT: Norske miljøvernere regagerer sterkt på at regjeringen nok en gang har utsatt innføringen av avgift på gass. De mener det er en klar forskjellsbehandling fra øverste politiske hold. Her bilde fra landanlegget på Nyhamna i Aukra kommune, hvor gass fra Ormen Lange fraktes. Foto: HELGE HANSEN
UTSATT GASS-AVGIFT: Norske miljøvernere regagerer sterkt på at regjeringen nok en gang har utsatt innføringen av avgift på gass. De mener det er en klar forskjellsbehandling fra øverste politiske hold. Her bilde fra landanlegget på Nyhamna i Aukra kommune, hvor gass fra Ormen Lange fraktes. Foto: HELGE HANSENVis mer

- Gratis å forurense med rødgrønn regjering

- Dette er Aps gassmafia på sitt verste. Fortsatt billigere å bruke gass enn biodiesel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| - Dette er en grov forskjellsbehandling og helt uforståelig, sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund til Dagbladet.

- Vi har et prinsipp om at de som forurenser og slipper ut C02 skal betale. Men her er vi i en situasjon hvor det er gratis å forurense så lenge man benytter seg av gass, forklarer han.

I Soria Moria 1 bestemte den rødgrønne regjeringen at det skulle legges en avgift på bruk av gass som oppvarming.

Fem år etter er det fortsatt ingen avgifter for bruk av gass til verken oppvarming, eller til transport.

- Dette oppmuntrer til økt bruk av gass. Og økt bruk av gass, betyr økte norske utslipp, sier Haltbrekken.

Bommet på avgiftssatseneNorge skulle egentlig ha innført avgift på gass så tidlig som i 2005, men fordi de norske reglene bare tilsa en avgift på gass til oppvarming, og ikke transport, satte EFTA Surveillance Authority (ESA) foten ned.

Dette ville være i strid med EUs EØS-avtalens reguleringer.

I neste omgang skulle avgiften iverksettes fra 1. april i år.

Men forrige uke kom kontrabeskjeden fra Finansdepartementet:  

CO2-avgiften på gass skal ikke bli innført slik det er vedtatt i statsbudsjettet for 2010.

Dette er fordi man har regnet med for lave satser på avgiften for bruk av gass til transport, og dermed vil man heller ikke med denne foreslåtte ordningen bli godkjent av ESA.
 
Nå har regjeringen utsatt spørsmålet om avgift på gass på ubestemt tid.

Det får miljøvernere til å se rødt:

Ap's gassmafia - Biodiesel må betale avgifter, mens gass er fritatt fra alle avgifter. Gass er litt bedre enn bensin, men fortsatt svært dårlig miljømessig. Jens Stoltenbergs argumentasjon for hvorfor ha avgift på biodiesel gjelder plutselig ikke for gass. Hva er da egentlig substansen i Arbeiderpartiets politikk?, spør Marius Holm, nestleder i Bellona.

- Dette er gassmafiaen i Arbeiderpartiet på det drøyeste, sier Holm.

UFORSTÅELIG: Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet, mener regjeringen forskjellsbehandler biodiesel og gass.
Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet
UFORSTÅELIG: Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet, mener regjeringen forskjellsbehandler biodiesel og gass. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet Vis mer

- Sånn som det er i dag lønner det seg å bruke gass framfor mer miljøvennlig bioenergi. Dermed øker utslippene, og gass får et konkurransefortrinn og prioriteres i nye prosjekter. Dette er stikk i strid med alle nasjonale mål, sier Haltbrekken.

Hensyn til gass- og oljeindustrienBåde Bellona og Naturvernforbundet synes det mistenkelig at det tar over fem år for å få på plass et avgiftssystem for bruk av gass:

- Vi fikk hurtig på plass en avgift på biodiesel, derfor er det uforståelig og mistenkelig at vi ikke har det på gass. Vi har visst om EU-reglene i fem år, det burde være enkelt å opprettholde et minstekrav, sier Haltbrekken.

- Jeg velger å tro det er en arbeidsulykke, men hvis man ikke snarlig klarer å få på plass en CO2- og veiavgift for gass, kan man spørre seg om det kun er for å tekke oljeindustrien?, sier Haltbrekken.

Bellona mener enten må være dumskap eller en bevist strategi som ligger til grunn:

- Hvorfor skulle folk i Finansdepartementet bruke feil satser på transport i forhold til EUs regler? Er de amatører som ikke kan lese, eller har de gått bevist inn for å la de verste forurenserne slippe unna? Det er ingen andre forklaringer på dette, sier Holm.

Rydd opp i kaosetBellona og Naturvernforbundet har nå sammen med flere norske miljøvernorganisasjoner sendt et brev til regjeringen hvor de ber om at kaoset ryddes opp i:

- Vi mener det bør legges en C02-avgift og en veiavgift for bruk av gass i transport, sier Haltbrekken.

- Vi ønsker at det skal være fritak for avgifter for miljøvennlig drivstoff, og avgift for dem som slipper ut. Det må komme et klart signal om dette i alle fall i revidert nasjonalbudsjett, sier Holm.

AMATØRER? : Marius Holm i Bellona har vanskeligheter med å forstå hvordan Regjeringen har klart å bruke fem år på å få på plass avgift på gass.
Foto: Sara Johannessen / SCANPIX .
AMATØRER? : Marius Holm i Bellona har vanskeligheter med å forstå hvordan Regjeringen har klart å bruke fem år på å få på plass avgift på gass. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX . Vis mer