Gratis parkering - men Jens fikk bot

Jens Saugstad (45) parkerte på gratis parkering utenfor bilutstyrsbutikken, men glemte å trekke gratis parkeringslapp. Derfor må han betale 400 kroner i bot.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fredag 10. mai dro Jens Saugstad til bilutstyrsbutikken Mekonomen i Sandvika. Utenfor Mekonomen er det gratis parkering i en halv time for Mekonomens kunder. Kundene trekker en gratis parkeringslapp fra parkeringsautomaten og legger den i frontruta på vanlig måte. Fire-fem av av parkeringsplassene tilhører Mekonomen.

Det er det private parkeringsselskapet Legal Parkering som driver parkeringsplassen.

Fikk bot etter noen minutter

Men Saugstad glemte å trekke den gratis parkeringslappen.

- Jeg så ikke skiltet, jeg var bare glad for å finne en ledig plass rett utenfor butikken, sier Saugstad.

I stedet gikk han rett inn i butikken for å handle.

- Ekspeditøren sto i telefonen, så jeg måtte selv gå rundt og finne varene. Jeg kjøpte en avfettningsvæske for billakk og en svamp. Jeg brukte vel rundt fem minutter i butikken, forteller han.

Regningen på 60,50 i butikken er betalt klokka 12.55.

Men da var det allerede for sent: Klokka 12.52 skrev parkeringsselskapet Legal Parkering ut en avgift på 400 kroner for parkeringsovertredelse fordi Saugstad ikke hadde trukket gratisbilletten.

Vil ikke ettergi bota

De ansatte i Mekonomen mente imidlertid at det skulle være mulig å slippe unna boten hvis Saugstad beviste overfor Legal Parkering at han hadde handlet i butikken da han sto parkert. Saugstad sendte kopi av kvitteringen og en erklæring fra ekspeditøren for å bevise at han virkelig hadde vært kunde hos Mekonomen - og derfor har lov til å parkere gratis i 30 minutter - da bota ble skrevet ut. Men Legal Parkering ser ingen grunn til å trekke bota tilbake:

«I henhold til ovenstående kan vi ikke etterkomme Deres ønske om ettergivelse av kontrollavgiften», skriver Legal Parkering i vedtaket.

- Jeg innrømmer at jeg gjorde feil, men jeg har bevis for at jeg handlet i butikken. Her dreier det seg tydeligvis bare om å få inn mest mulig penger, sier Saugstad irritert.

- Tydelig skiltet

Daglig leder Gustav Søbak i Legal Parkering ikke synd på dem som glemmer billetten:

- Det er svært tydelig skiltet at det skal legges frem billett. Når det er et sted der det er meget klart skiltet, skal kontrolløren gå på begge sider av bilen og titte inn overalt for å forsikre seg om at det ikke ligger noen billett der. Vi er opptatt av å gjøre jobben i henhold til lover og regler. Klagebehandlingen kan jeg ikke svare på, jeg sitter ikke på det kontoret der klagebehandleren sitter. Jeg kan ikke gå inn og se på denne saken uten papirer foran meg, sier Søbak.

- Hvorfor er det ikke nok å bevise at man har handlet i butikken og virkelig hatt rett til gratis parkering?

- Når en avgift er ilagt, så er den ilagt. Jeg kan ikke gå inn i saken i det hele tatt. Han får klage sin nød i et brev, så tar vi saken opp igjen og ser om det er grunnlag for å endre avgjørelsen.

Butikken Mekonomen har satt bort driften av parkeringsplassene til Legal Parkering. Daglig leder Bernt Christian Lie vil ikke undersøke saken på vegne av kunden.

- Vi har fått beskjed av Legal Parkering om at vi ikke skal gjøre det. Folk må være mer oppmerksomme på hvor de hensetter bilen. Vi har ikke noe å gjøre med dette i det hele tatt, sier han.

- Har du forståelse for at kunder som faktisk har handlet hos dere, blir irriterte over å få bot?

- Selvfølgelig, det må man jo ha forståelse for. Men jeg kan ikke gjøre noe med det, det er Legal Parkering som tar seg av all klagebehandling, sier han.