Gratis telefon

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fremskrittspartiets Ulf Erik Knudsen tar til orde for at telefoner til offentlige myndigheter bør være gratis. Det er vi hjertens enige i. Hvis han samtidig kunne foreslå at offentlige etater kunne rustes opp med menneskelige sentralbord, i motsetning til dagens fjorten tastemuligheter, ville han også fått vår støtte. Mange offentlige etater har nå et 815-nummer som det koster å ringe til. Det koster blant annet å varsle Vegvesenet om noe er galt. Nå er neppe de små utgiftene avskrekkende for et velstående folk. Men det er prinsipielt galt at publikum skal belastes økonomisk når de melder fra om viktige forhold eller når de ringer for å ta rede på hvorledes lover og regler er på ulike områder.

Grunnene til dagens praksis fra offentlige myndigheters side er åpenbart både økonomiske og pedagogiske. Publikum skal styres over mot de ulike myndigheters nettsider. Og i den grad publikumsservice ytes, skal kostnadene dekkes inn. Men når eksempelvis plan- og bygningsetaten i Oslo kommune tar 20 kroner minuttet for en del infotjenester, blir det urimelig. Lang ventetid bør være straff nok.