- Gratiskortet er usmakelig

- Gratiskortet med «Moskva-Marit» er avgjort i klassen «direkte usmakelig». Unnskyldningen fra reklamebyrået om at dette er en korrekturfeil håper og tror jeg er rett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette sier Bror Paulsen i reklamebyrået Leo Burnett A/S til Dagbladet. Han og de øvrige i reklamebransjen som Dagbladet har vært i kontakt med er samstemt i sin dom over reklamebyrået BBDO Oslo A/S, som har gitt ut det famøse kortet.

Dårlig håndverk

- Jeg håper og tror at dette er dårlig håndverk og en korrekturfeil. Dette kan ikke være bevisst, sier direktør i JBR/Maccan, Johan Dolven, som tror på reklamebyrået når de sier at det er en korrekturfeil.

- De kan ikke bevisst ha valgt å bruke «Moskva-Marit». Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å tro på dem, sier Dolven.

Paulsen i Leo Burnett A/S vil ikke spekulere i om dette er en faktisk korrekturfeil.

- Men noen må uansett ha ment at det burde stå «Moskva-Marit» der. Ellers hadde det ikke stått der, sier han.

Syltynn unnskyldning

Paulsen synes at byråets unnskyldning er syltynn, men han velger å tro på «tiltalte» denne gang.

- Men jeg tror ikke på det neste gang, sier han.

Roald Ankerstad, konsulent i reklamebyrået som har laget kortet og styremedlem i Reklamebyråforeningen, mener feilen er en beklagelig menneskelig feil.

- Dette er ikke tilsiktet. Det er en menneskelig feil som kan skje i de fleste bransjer, sier Ankerstad, som ikke kjenner til saken og som uttaler seg som styremedlem i foreningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Viser dette en lurvete bransjes dårlige rutiner?

- På ingen måte. Å bruke dette som eksempel er feil. Kvalitetskravene og etikken har blitt høynet. Bransjen i Norge er usedvanlig stueren. Det gavner ikke bransjen å provosere gjeldende lover og regler, sier Ankerstad.

29. juli: Ble misbrukt i kjøttreklame