- VÆR OBS: Forbrukerombud Gry Nergård stiller seg spørsmålene om hvorvidt barn og foreldre er bevisst på hvilke innlegg barna faktisk leser i blogger og sosiale medier - og hvem som står bak budskapene barna ser på nettet. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
- VÆR OBS: Forbrukerombud Gry Nergård stiller seg spørsmålene om hvorvidt barn og foreldre er bevisst på hvilke innlegg barna faktisk leser i blogger og sosiale medier - og hvem som står bak budskapene barna ser på nettet. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

- Gratisprogrammer kunne gi regninger i titusenkronersklassen. Mange foreldre ble overrasket

Forbrukerombudet advarer mot skjult reklame mot barn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Er barna klar over hva som er reklame?

- Når barna leser et innlegg på en rosablogg eller i sosiale medier, er de bevisst på om den som har skrevet det fikk betaling eller ikke?

I serien «Barnas hemmelige liv» belyser Dagbladet hvordan sosiale medier - på godt og vondt - er blitt en essensiell del av det sosiale livet til norske barn og norsk ungdom. Forbrukerombud Gry Nergård stiller seg spørsmålene om hvorvidt barna, og foreldrene deres, er bevisst på hvilke innlegg barna faktisk leser - og hvem som står bak budskapene barna ser på nettet.

Overraskede foreldre Forbrukerombudet tok i 2012 initiativet til å bruke en svensk rettsavgjørelse for å stoppe ulovlige kjøpsoppfordringer i de sosiale mediene Moviestar Planet, Habbo og Go Super Model.

- Dette ble så tatt hånd om ved at alle tilsynsmyndighetene i Europa gikk i forhandlinger med Apple og Google, for å forhandle fram prinsipper som gjelder alle spill og sosiale medier som selges i Appstore og Google Play. Det står for eksempel ikke lenger «gratis» hvis det tilbys kjøp inne i appen. Og der det er kjøpsoppfordringer står nå dette også i klartekst, sier Nergård til Dagbladet.

- Mange foreldre ble overrasket over at programmer som skulle være gratis kunne resultere i regninger i titusenkronersklassen. Nå gjelder det samme regelverket overalt. Er det spill som formidles via andre steder enn Appstore og Google Play kan vi gripe inn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi følger tett med på hvordan dette utvikler seg. Et eksempel er det nye, norske sosiale medie Kuddle, som retter seg mot barn helt ned til fem år. Her mener vi at enhver annonse vil være en direkte kjøpsoppfordring til barn.

- Snakk med barna Nergårds råd til foreldre med barn og ungdom som bruker sosiale medier er klart:

- Ta en diskusjon med barna, sier forbrukerombudet til Dagbladet.

- Finn ut om barna har et bevisst forhold til innholdet på blogger og sosiale medier, og se om de skjønner at det er reklame. Vi har jobbet med mye skjult reklame spesielt på blogger, men også på Instagram og Snapchat. Når barna leser et innlegg på en rosablogg, vet de om det er reklame eller ikke? Er barna bevisst på at den som har skrevet har fått betaling for å skrive det? Det er interessant å ta en slik bevisstgjøringssamtale med barna, sier Nergård.

- Det er viktig at voksne setter seg ned med barna og får se hva de gjør. Hvis fram din Facebook-feed, og be om å få se barna sin for å vise hva som er reklame. Spesielt har mange bloggere reklame, og må merke denne skikkelig. Mange bloggere har unge lesere.