Gravferd på internett

Lavere dødsrater i årene framover og flere nyetableringer, gjør at begravelsesbyråene må gå nye veier for å markedsføre sine tjenester.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Markedsføring på internett kan gjøre død og gravferd mindre tabubelagt, mener Sverre Bjønnes i Begravelsesbyråenes Forening.

Hvordan man skal markedsføre nærmest ikke-markedsførbare tjenester er et av temaene som diskuteres i begravelsesbyråbransj en denne helgen. Begravelsesbyråenes forening åpnet fredag utstillingen «Quo Vadis - Nordiske gravferdsdager» på Info Rama-senteret i Sandvika.

- Vi har tradisjonelt hatt konservative former for markedsføring. På internett kan folk i fred og ro studere tilbudene, og deretter henvende seg til oss. Vi vil jobbe for økt åpenhet omkring dise spørsmålene, sier administrerende direktør Sverre Bjønnes.

Stortingsrepresentant og teologiprofessor Inge Lønning åpnet messen i dag. Han sa blant annet at vi lever i en kultur som har drevet det langt i forsøk på å fjerne oss fra naturens gang, og at døden nærmest er et ikke-eksisterende tema.

- Bransjen kan heve eller senke kvaliteten på tjenestene. De må forstå sin oppgave og bidra til økt kvalitet, sa Lønning.

REKLAME: Administrerende direktør Sverre Bjønnes og nestleder Harald Schee (t.v.) i Begravelsesbyråenes Forening, vil satse på Internett for å bryte ned tabuer om død og gravferd.