LAGET NYTT FORSLAG:  Nav har fått så mye kritikk, så Tuva Sverdstad Eikås bestemte seg for å være konstruktiv. Foto: Privat
LAGET NYTT FORSLAG: Nav har fått så mye kritikk, så Tuva Sverdstad Eikås bestemte seg for å være konstruktiv. Foto: PrivatVis mer

Gravide Tuva ble frustrert over Navs digitale steinalder - laget nytt skjema

Og Nav står fritt til å bruke forslaget hennes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Har man ikke hatt familieforøkelse på en stund, kan man leve helt uvitende om papirmølla man møter når det er en graviditet på gang.

Da Tuva Sverdstad Eikås, som jobber i Netlife Research, ble gravid, følte hun plutselig hun trådte inn i en lett parallell virkelighet. Hun skrev blogginnlegget: Graviditet - en kafkaesk reise til Navs digitale steinalder.

«Som vordende foreldre rykkes man ut av den virkeligheten man kjenner, og hensettes til en tid med papirskjemaer, postgang og telefaks. Med andre ord 1983.»

Heiet på Nav
Blant annet må en PDF lastes ned, fylles ut og lastes opp igjen. Skjemaet har 118 elementer, og flere kunne vært sløyfet digitalt  ettersom folkeregisteret allerede vet for eksempel om du er kvinne eller mann når du er logget inn. Min ID regnes ikke som sikkert nok, og man henvises til bankens Bank-ID. Eikås opplevde store problemer med å bruke Mac og google Chrome.

- Jeg ville veldig gjerne at det skulle gå knirkefritt, jeg heia på dem og tenkte de kanskje hadde fått ufortjent mye pepper.
Men til slutt rant det ut.

- Det er mange som kritiserer Nav, så jeg tenkte jeg skulle være konstruktiv.

Trinn for trinn
Blogginnlegget inneholder en trinn-for-trinn-løsning for hvordan prosessen kan bli lettere.

Hvor lang tid brukte du selv?
- Det gikk jo i flere omganger, jeg aner ikke hvordan regnestykket blir til slutt. Men det jeg brukte mest tid på var å forstå hvordan jeg skulle gjøre det. For eksempel brukte jeg enormt mye tid på å sende inn pdf-en når jeg først hadde laget den, med forskjellige nettlesere blant annet.

Ble du overrasket da prosessen startet?
- Det som overrasket meg mest var at de gir inntrykk av at de har en digital løsning når de faktisk ikke har det. Det hele har et skall av digitalisering rundt seg som viste seg å ikke fungere.

Det ville vært enklere hvis alt bare var analogt, og de hadde sagt det til å begynne med, mener hun. Og tydeligvis flere med henne, for hun har allerede fått mye respons.

Mye respons
- Det er mange som kjenner seg igjen. Det hadde jeg en mistanke om, også fordi Nav selv anslår at de ville spart 600 årsverk på en bedre digital løsning.

Hun har regnet seg fram til at det er 120 000 foreldre årlig som søker om permisjon.

- Skattebetaleren i meg blir veldig trist. Dette er ressurser de kunne brukt vanvittig mye bedre, sier Eikås.

Men tross alt: Du må jo være den hyggeligste klageren Nav har hatt. Og nå står de fritt til å bruke løsningen din?
- Ja bevares, det ville jeg blitt veldig glad hvis de gjorde!