Gravlund i cyberspace

Video og e-hilsen fra din avdøde bestemor på internett - det er big bisniss i USA.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Begravelsen foregår i et lyst mausoleum hvor den avdødes liv blir vist som film på storskjerm. Bilder og livshistorien finner du på en liten dataskjerm. Avdødes stemme strømmer ut av høytalerne med soft bakgrunnsmusikk.

Dette er virkelighet i USA hvor Forever Enterprises solgte hypermoderne begravelser for 100 millioner kroner i fjor, skriver Aftenposten.

Kundegruppa er forfengelige amerikanere som vil bli udødeliggjort på den høyteknologiske multimedia-kirkegården. De får biografien sin offentliggjort for hele verden gjennom internett.

Fire kirkegårder

- Hvorfor skal ikke vanlige mennesker ha mulighet til å fortelle historien sin til ettertida? spør Brent Cassity, som åpnet Forever med broren sin i 1997.

Nå har de 100 ansatte og fire kirkegårder - én midt i forfengelighetens smørøye - Hollywood. Skeptikere mener Cassity-brødrene gjør kirkegårdene om til fornøyelses-parker. Blant annet har de rap-musikk på gravlundene.

I dag har Forever Enterprises biografien til 3500 amerikanere i mausoleet og på internett.

Her finner du cyber-gravlunden.

<B>KRITISERES:</B> Forever Enterprises har fire kirkegårder - én midt i forfengelighetens smørøye - Hollywood. Skeptikere mener Cassity-brødrene gjør kirkegårdene om til fornøyelses-parker.