Green-Ålesund-kapteinen: - Det gikk så fort

Haugesund : På hans andre tur som kaptein på «Green Ålesund», gikk alt galt. -Det gikk så fort, forklarte kaptein Harald Søvdsnes under sjøforklaringen i Haugesund tirsdag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Klokken 07.00 fredag morgen lyste varsellampen på broen om bord på «Green Ålesund». 45 minutter senere gikk båten på grunn, og kapteinen måtte tilkalle hjelp for å evakuere mannskapet. !!-Det gikk så fort, forklarte kaptein Harald Søvdsnes under sjøforklaringen i Haugesund tirsdag.

På hans andre tur som kaptein på «Green Ålesund», gikk alt galt. Båten fikk motorhavari like ved land. Kort tid etter drev fryseskipet på land og båten tok inn vann. Kapteinen hadde allerede tilkalt hjelp fra slepebåter, men hjelpen kom for sent, mener den 44 år gamle kapteinen.

- Vi gjorde det som situasjonen krevde og det var ikke nok. Vi hadde ikke nok hjelpemidler, sier Søvdsnes til NTB.

For sent

Kapteinen fortalte hvordan han slapp ut anker da båten drev mot land, uten at dette hjalp. De hadde mistet propellkraften, og han hadde ingen mulighet til å unngå grunnstøtingen. Slepebåtene som var tilkalt fra Haugesund, kom for sent til å redde båten fra grunnstøtingen. Alt han kunne, gjøre var å redde mannskapet.

- Jeg følte meg hjelpeløs, sa den 44 år gamle kapteinen. Han er glad for at hele mannskapet kom seg uskadd fra forliset, og mener han gjorde alt han kunne for å unngå et havari. Han var lettet da han var ferdig med forklaringen sin tirsdag.

- Det skal bli herlig å komme hjem, sier Søvdsnes.

Anker

Kapteinene var sikker i sin sak da han påsto at taubåtene han hadde tilkalt fra Haugesund kom for sent til å kunne redde båten. Da varsellampen lyste klokken 07.00 varslet han maskinsjefen, som konstaterte at det var en skade ved propellakslingen. Han ba om lov til å stanse maskinen. Men kapteinen ville først ha båten lenger ut fra land før han stanset maskinene.

- Samtidig kalte jeg opp Haugesund havn for å få bistand fra taubåt, forklarte han. Men kort tid etter hadde han ingen kraft fra propellen, og båten var fritt vilt for vind og bølger. Da han nærmet seg land, slapp han ett anker uten at det hjalp. Sjøfartsinspektør Cato Borch påpekte at han kunne sluppet ankeret lenger ut uten fare med det utstyret denne båten var utstyrt med, men kapteinen opplyste at han ikke var kjent med hva slags ankerspill båten var utstyrt med.

Hjelp

Maskinsjef Adamczyk Slawomir hadde ingen mulighet til å få ordnet propellakslingen så lenge maskinen gikk. Maskinsjefen forklarte tirsdag at det ikke ville vært noe stort problem å få skiftet den ødelagte delen, og at selve arbeidet ville ta rundt femten minutter.

Men den tiden fikk han ikke før de traff land. Sammenstøtet med land gjorde store skader på «Green Ålesund», og var det for sent å redde båten.

- Jeg tenkte oppryddingen ville bli lettere dersom båten lå på grunn enn om den lå på dypt vann, forklarte 44- åringen. Da båten hogg mot land med opp til 4-5 meter høye bølger rundt, tenkte han utelukkende på å redde mannskapet.

Sjøfartsinspektør Cato Borch i Vest-Agder og Rogaland skal nå vurdere hvorvidt kapteinen har opptrådt klanderverdig da «Green Ålesund» havarerte.

(NTB- Bodil K. Sandvik)