Greenpeace-aktivister kastet ut av Oslo City

Aksjonerte mot Head & Shoulders-eier etter å ha blitt nektet å vise reklamefilm på kjøpesenteret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Aktivister fra Greenpeace aksjonerte lørdag ettermiddag inne på Oslo City mot Head & Shoulders-eier Procter & Gamble, for å fortelle forbrukerne om selskapets koblinger til ødeleggelse av regnskog i Indonesia.

Dette etter at reklamebyrået Clear Channel tidligere i år nektet å vise miljøorganisasjonens reklamefilm på skjermen utenfor kjøpesenteret Oslo City.

- Forbrukerne fortjener å vite sannheten Under lørdagens aksjon slapp de ned et banner fra kjøpesenterets øverste etasje med teksten «Palm Oil Kills», samtidig som aktivister ikledd tigerkostymer gikk rundt for å fortelle kundene at hjemmet deres er truet.

Andre aktivister hadde tatt på seg rollen som Head & Shoulders-promotører - som forteller det Greenpeace mener er hele sannheten om produktet.

Se video øverst i saken.

«PALMEOLJE DREPER»: Under aksjonen slapp aktivistene ned et banner fra kjøpesenterets øverste etasje med teksten «Palm Oil Kills»Foto: Christian Åslund / Greenpeace
«PALMEOLJE DREPER»: Under aksjonen slapp aktivistene ned et banner fra kjøpesenterets øverste etasje med teksten «Palm Oil Kills»Foto: Christian Åslund / Greenpeace Vis mer

- Greenpeace har dokumentert at Head & Shoulders-eier Procter & Gamble bruker skitten palmeolje som ødelegger regnskogen i Indonesia, og det er en direkte trussel mot de mange dyreartene og lokalsamfunnene som er avhengige av regnskogen. Vi mener forbrukerne fortjener å få vite at de risikerer å fjerne mer enn flass når de bruker Head & Shoulders, sier leder for Greenpeace Truls Gulowsen.

Nektet å vise reklame I reklamefilmen som Clear Channel nektet å vise på skjermene utenfor Oslo City, mener Greenpeace at bruk av palmeolje i Head and Shoulders-produkter har direkte koblinger til at regnskogen i Indonesia forsvinner, og truer blant annet den sjeldne sumatratigeren med utryddelse. Det er nå kun omkring 400 sumatratigre igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gulowsen hevder at Clear Channel kom med et krav om at den modifiserte Head and Shoulders-logoen i videoen måtte sensureres bort. Han synes det er skremmende at reklamebyrået skal bestemme hvilket uttrykk de ønsker å gi.

Clear Channel er Norges største aktør innen utendørsreklame, og har blant annet all trafikkreklame i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.

- Ingen unnskyldning Greenpeace mener Procter & Gamble ikke har noen unnskyldning for å fortsette å palmeoljen i sine produkter.

- Takket være miljøbevisste forbrukere har selskaper som Nestlé og L´Oréal, og nå sist Orkla, allerede gått langt i å kutte ut skitten palmeolje, og stille strenge krav for den palmeoljen de bruker. Vi håper at vi med denne aksjonen når ut til enda flere bevisste forbrukere, og gir selskapet et klart signal om at vi ikke kommer til å gå oss før de tar ansvar, sier Gulowsen.

Clear Channel og Procter & Gamble har ikke vært tilgjengelige for kommentarer.