Greenpeace bordet «piratskip»

Heiste piratflagget og lenket seg fast på pirat-tråler i Smutthullet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Aktivister fra Greenpeace-skipet «Esperanza» bordet i dag den Togo-registrerte fabrikktråleren «Murtosa» og heiste piratflagget. I 12 timer har de hindret båten i å tyvfiske i Barentshavet.

- Sju demonstranter gikk ombord. De heiset flagget, lenket seg fast og satte seg oppå garnet slik at det ble umulig for fiskerne å sette ut garn, forteller marinbiolog og kampanjeleder Brad Smith på telefon fra Greenpeace-skipet.

Konfrontasjon

- Det ble en konfrontasjon mellom fiskerne og aktivistene, men vi forsøkte å forklare dem at vi er fredelige, og ikke har til hensikt å ødelegge utstyret deres. Vi vil bare ha dem vekk, sier Smith til Dagbladet.no.

Fiskernes forsøk på å snakke Greenpeace av skipet mislyktes. Aksjonen pågår fortsatt. I tillegg til «Esperanza» følger flere lettbåter etter tråleren.

- De kommer sikkert til å prøve å fiske igjen i morgen, sier Smith til Dagbladet.no.

Ifølge Smith har kapteinen på skipet erkjent ulovlig, uregistrert, urapportert fiske i gråsonen mellom Norge og Russland.

Uten lovlig kvote og uten at norske myndigheter vet om det, har fiskebåten trålet Smutthullet 24 timer i døgnet i to uker. I løpet av bare fire timer observerte Greenpeace at båten tok opp flere hundre kilo torsk, hyse og sei.

 HINDRET TYVFISKE: I 12 timer har Greenpeace hindret fabrikktråleren Murtosa i å fange fisk ulovlig i Barentshavet. Foto: Dick Gillberg/ Greenpeace
HINDRET TYVFISKE: I 12 timer har Greenpeace hindret fabrikktråleren Murtosa i å fange fisk ulovlig i Barentshavet. Foto: Dick Gillberg/ Greenpeace Vis mer

Anmelder

Greenpeace patruljerte farvannet i to døgn før de oppdaget skipet. Nå har de observert en ny pirattråler. Greenpeace varsler at de vil anmelde skipene for tyvfisket.

Den nåværende mengden ulovlig og uregulert fanget torsk i Barentshavet er antatt å være på 150 000 tonn, eller om lag en tredjedel av den årlige lovlige kvoten. I tillegg omlastes fisk ulovlig mellom trålere og fryseskip. Skipene er utenlandsk-registrerte og fisken eksporteres som regel til EU-land. Ifølge Greenpeace er det svært liten kontroll med det som skjer.

- Det er nesten ingen kontroll med eller overvåking av piratfisket. I dag kan skipene nesten uforstyrret kjøre gjennom norsk sone og ned til EU-landene. Det vi trenger er et bedre kontrollsystem og bindende avtaler slik at man faktisk kan arrestere de som står bak dette, ta fangsten og få trålerne ut av farvannet. Norske fiskerimyndigheter gjør en kjempejobb, men det trengs mer politisk vilje for å få bukt med problemet. For dette er virkelig et stort problem, sier Brad Smith.