RENSES: Grenoble skal fjerne all forstyrrende og påtrengende reklame fra gatene. I stedet skal det komme opplysningstavler for innbyggerne og plantes nye trær.. Foto: AFP / Scanpix / JEAN-PIERRE CLATOT
RENSES: Grenoble skal fjerne all forstyrrende og påtrengende reklame fra gatene. I stedet skal det komme opplysningstavler for innbyggerne og plantes nye trær.. Foto: AFP / Scanpix / JEAN-PIERRE CLATOTVis mer

Grenoble skal rense gatene for reklame

Som den første store byen i Europa skal Grenoble i Frankrike rense gatene for reklame og i stedet plante trær og sette opp opplysningstavler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

4. april i år ble Eric Piolle fra Europe Écologie Les Verts (EELV) ordfører i Grenoble i Frankrike. Et av De Grønnes løfter i valgkampen var å fjerne alle oppslagstavlene i gatene med reklame. Nå skal det skje i løpet av fire måneder.

Plante trær
Kommunestyret i Grenoble har vedtatt å ikke innhente anbud på offentlig reklameplass. 326 oppslagstavler i ulike størrelser, i alt 2051 kvadratmeter reklame, skal fjernes. I stedet for de tavlene som fjernes, skal byen «plante et femtitalls unge trær før våren», heter det i vedtaket.

Kommunen skal også sette opp nye oppslagstavler som blir mindre, og hvor kommunen, kulturinstitusjoner, organisasjoner og folk ellers fritt kan få fram sitt budskap. Disse tavlene skal ikke lenger bare rettes mot bilister, men også fotgjengere, forklarer Lucille Lheureux, som er ansvarlig for offentlige steder i Grenoble, til avisa Le Monde.  Fra januar av skal kommunen innlede samtaler med mulige aktører i byen.

Leskurene seinere
På leskurene ved stoppestedene til trikkene og bussene vil ikke reklamen forsvinne ennå, fordi en avtale med selskapet JCDecaux ikke utløper før i 2019. Selskapet leverer såkalte «bymøbler», som leskurene, og vedlikeholder disse i bytte mot å få selge reklameplass . Selskapet driver med det samme i Oslo.
 
- Byen taper 6 millioner euro i inntekter i løpet av ti år, sier Albert Asseraf fra JCDelcaux til Le Monde.

Det vil si 600 000 euro i året, eller om lag 5,1 millioner kroner. Men dette stemmer ikke lenger, sier kommunestyret. Reklamen forsvinner til andre plattformer, særlig internettet, så de årlige inntektene som var på 600 000 i året mellom 2004 og 2014, nå faller til 150 000 euro, om lag 1,3 millioner kroner, årlig.

São Paulo
Grenoble, ved foten av Alpene, er hovedstad i fylket Isère i landsdelen Rhône-Alpes. Byen har rundt 160 000 innbyggere, men med omlandskommunene øker dette til om lag en halv million. Det blir den første store byen i Europa som er fri for reklame i gatene.

Kjempebyen São Paulo i Brasil var den første byen til å avskaffe allestedsnærværende og påtrengende reklamen i gatene i 2007. Men i 2012 omgjorde myndighetene vedtaket. I stedet inngikk byen en avtale med, nettopp, JCDecaux om å sette opp tusen klokker, som ikke bare gir innbyggerne tida, men også temperaturen og luftkvaliteten, samt meldinger fra myndighetene, alt i bytte mot reklameplass.

GRØNN BY: Ordføreren i Grenoble, Eric Piolle fra De Grønne, lovte i valgkampen å rense byens gater for reklametavler. Nå skal det gjennomføres. Foto: AFP / Scanpix / JEAN-PIERRE CLATOT Vis mer