Griller, jogger og råsykler på gravlundene

- Oppfører seg som om det skulle vært en vanlig park.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På landets gravlunder må de sørgende i økende grad dele plass med folk som jogger, sykler, kjører bil eller lar hundene sine løpe fritt til å tisse på andres gravsteiner.

- Vi ser mer ubetenksom oppførsel på gravlundene og kirkegårdene nå enn tidligere. Folk har i mindre grad den nødvendige pietet overfor disse stedene, sier Helge Klingberg, kirkegårdskonsulent i Kultur- og kirkedepartementet, til NTB.

Her er noen eksempler på respektløs atferd som er observert på ulike gravlunder de siste årene:

* På en gravlund i Oslo satte et ungt par seg ned og fyrte opp engangsgrillen. Ved tilsnakk argumenterte de med at de jo satt et stykke unna de nærmeste gravene.

* På en gravlund i Bergen ble det spilt badminton, mens andre igjen satte en opp hinderløype og drev med hindertrening for hund.

* En gravlund i Akershus ble brukt som skiløype

* En gravlund i Tromsø fikk besøk av smugrøykende og bråkende ungdomsskoleelever hvert frikvarter.

* Jogging og råsykling til og fra jobb er fast praksis på en rekke gravlunder.

Griller, jogger og råsykler på gravlundene

* På mange gravlunder kjører funksjonsfriske folk med bil helt fram til gravstedet.

* Hundeeiere lar hundene løpe fritt og bryr seg ikke om at de tisser på gravstenene.Ikke på bygda
Helge Klingberg forteller at problemene er størst i de store byene.

- I bygdene med mindre forhold ser man jo aldri noe slikt, sier han.

Han tror spesielt yngre folk har problemer med å skille mellom oppførsel i en park og oppførsel i en gravlund, fordi gravlundene ligner på parker.

- En annen grunn kan være at de fleste unge ikke har fått noe personlig forhold til kirkegården ennå, tror Klingberg.

Men også godt voksne folk synder:

- Blant den eldre garde er det først og fremst bilkjøring som er problemet. Mange funksjonsfriske insisterer på å kjøre helt fram til gravene, selv om dette oppleves som et forferdelig irritasjonsmoment for andre, sier han.

Må ta tak i problemet
Klingberg peker på at mange har sterke følelsesmessige bånd til kirkegården, og at reaksjonene derfor blir svært sterke når andre ikke viser nødvendig respekt for stedet.

Han mener kirkevergene rundt omkring i landet bør ta mer tak i problemet.

VERST I DE STORE BYENE: Folk i noen av Norges største byer bruker gravlundene som om det skulle vært vanlige parker. Illustrasjonsfoto: SCANPIX
VERST I DE STORE BYENE: Folk i noen av Norges største byer bruker gravlundene som om det skulle vært vanlige parker. Illustrasjonsfoto: SCANPIX Vis mer

- Det er noen som mildest talt er litt slakke på dette. Jeg tror kirkegårdene kan gjøre mye selv, for eksempel ved å lukke portene ved arbeidstidens slutt for å hindre ureglementert bilkjøring, sier Klingberg.

«Upassende» er relativt
Øystein Dahle, leder i forvaltningspolitisk avdeling i Kirkelig arbeidsgiver- og interesseorganisasjon (KA), som blant annet gir råd til landets kirkeverger, sier man fra sentralt hold i liten grad har definert hva som er passende og upassende atferd, og at dette avgjøres gjennom lokale kirkegårdsvedtekter.

- Det er ulik praksis, i de store byene har man utarbeidet mer konkrete regler, for det er der de størst utfordringene er, sier Dahle.

I Oslo har man for eksempel sett seg nødt til å presisere at «lek skiløping, jogging, sykling, ridning, solbading o.l.» ikke er tillatt.

Han forteller at det for tiden pågår en diskusjon i kirkegårdskretser om i hvilken grad man bør tilrettelegge kirkegårdene mer som offentlige parker, og dermed invitere folk til å gå dit og oppholde seg der.

- Noen peker på at kirkegårdene er flotte parker, et sted som inviterer til opplevelse og ettertanke, selv om du ikke skal besøke en bestemt grav. Andre igjen er mer tilbakeholdne. De frykter at det kan føre til større konflikter mellom de sørgende og andre brukere, sier Dahle.

Han minner om at hva som oppleves som uverdig og upassende vil være forskjellig, både mellom ulike generasjoner og kulturer.

(NTB)