GROM LYD: Mikal Dreggevik ønsker å erobre verden med Electrocompaniet. Foto: Anders Horntvedt.
GROM LYD: Mikal Dreggevik ønsker å erobre verden med Electrocompaniet. Foto: Anders Horntvedt.Vis mer

Gründer fra Rogaland har brukt 25 millioner på audioutstyr

- Vi har til hensikt å konkurrere med de store, sier Mikal Dreggevik.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Techgründer Mikal Dreggevik er daglig leder og største eier (85,4 prosent) i hifi-myggen Electrocompaniet. Nisjeprodusenten ligger en halvtimes fergetur øst for Stavanger, og lager forsterkere og annet høykvalitets audioutstyr som selges til forbrukere i 40 land.

Vil nå bredere ut

- Jeg har brukt 25 millioner kroner av mine egne penger. Til nå har vi appellert til stereonerder som vil ha verdens beste anlegg. Nå skal vi ut til folk flest som setter pris på god lyd, sier Dreggevik til Finansavisen.

De siste to årene har Electrocompaniet brukt over 40 millioner kroner på å utvikle et trådløst lydsystem. Løftet er å kombinere gromlyd med brukervennlighet og et utseende som passer i boliger for andre enn et smalt sjikt av high end-lydentusiaster.

Ønsker å konkurrere med de store

Ifølge Finansavisen er ambisjonen at produktserien EC Living skal konkurrere med andre produsenter som integrerer hjemmestereo med strømmetjenester og mobilstyring. I dette markedet er det California-baserte selskapet Sonos markedsleder, men også danske Bang & Olufsen er til stede.

- Vi har til hensikt å konkurrere med de store, og vi mener å ha en realistisk sjanse til å lykkes. 99 av 100 forbrukere vil mene at vår lydkvalitet er bedre, og vi fikk nylig god omtale i bransjebladet Lyd & Bilde, sier Dreggevik til Finansavisen.

Andre økonominyheter:
To kjøpsanbefalinger – én salgsanbefaling
Norsk lege søkkrik på nesespray