Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Gründer-jentene

De er unge, norske og vil drive for seg selv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Først kom nylonstrømpene. Så rødstrømpene. Nå er nylonstrømpene tilbake. Sterkere enn noen gang, men like feminine.

De ble født på 80-tallet. Vokste opp med My Little Pony, rosa boblejakker og Portveien 2 og er hakket tøffere enn sine storesøstre. De vil bestemme over sin egen hverdag - derfor starter de egen bedrift.

- Er det ikke skummelt å starte for seg selv?

- Det er en skrekkblandet fryd! sier Ann Kristin Mathiassen (24) i grafisk design-byrået Nylon. Hun har startet opp firmaet sammen med sine tidligere klassekamerater fra Westerdahls reklameskole, Maria Fet (23) og Marthe Helstad (24).

Stadig flere unge kvinner gjør det samme. Ved Gründerskolen ved Universitetet i Oslo er den kvinnelige andelen søkere i år på 40 prosent, mot bare 28 prosent i fjor. I alt har søkermassen til studiet steget med 38 prosent, ifølge prosjektleder Eli Berge.

- Arbeidsmarkedet er trangt i vår bransje, så tanken på å starte for seg selv har nok vært i bakhodet en stund. Dessuten er det mye mer spennende og givende å skape sitt eget enn å bare få arbeidsoppgaver fra noen, sier Maria.

Elisabeth Saxvik Hatlem (24) og Mari Haugen (24) er enige. Venninnene driver de hver sine firma sammen med andre. Elisabeth skal produsere en miljøvennlig festivalstol, og Mari har startet massasjeklinikk med søsteren sin.

I tillegg er de sammen om oppstarten av humankapital-bedriften DeBarrier, som skal kulturveilede nordmenn som vil gjøre forretninger i Kina.

image: Gründer-jentene

- Jenter blir tøffere

De fem gründerne tror det er en myte at jenter er så mye mer usikre på seg selv enn gutter, og at de alltid må vite hundre prosent sikkert at alt går bra før de begir seg ut på noe. En ny generasjon jenter med spissere albuer er i ferd med å bane seg vei gjennom massene, mener de.

- For man kan ikke vite alt. Man må tro og ville, sier Ann Kristin.

- Mødrene våre hadde det slik at de måtte gjøre alt i riktig rekkefølge. Nå vil folk gjøre sine egne ting. Alle vil ta utdanning og reise. Å starte egen bedrift er et skritt videre for de som vil skvise litt ekstra ut av livet, sier Mari.

- Det er jo nå vi må gjøre det, mens vi er unge og «dumme» nok til å ta sjanser! Når man har vært lenge i et firma og kanskje stiftet familie, er det vanskeligere å bryte ut, mener Ann Kristin.

Masse arbeid

Men tro og vilje er langt fra nok. Man må vite hva man driver med. Nylon-jentene tok et etablererkurs i forbindelse med sisteåret på skolen, og Elisabeth og Mari har gått Gründerskolen og deltatt i Venture Cup. Tid og penger koster det også. Og det er en haug av lover og regler å sette seg inn i.

- Det er dødstøft. Man må være villig til å ofre noen kvelder på byen og å jobbe mye. For hvert punkt man kommer til på lista, springer det ut ti nye. Til slutt har man post-it lapper i bilen og overalt, sier Elisabeth og Mari.

- Vår oppstart har nok vært enklere enn mange andres, i og med at vi ikke trenger noe varelager. Vi har også vært så heldige å få leie lokalene gratis gjennom en stipendordning fra Grafill. Men ting har tatt utrolig mye mer tid enn vi har trodd. Det finnes virkelig ingen snarveier, sier Maria Fet.

Jentene mener det er viktig å støtte seg til andre - hente kompetanse og knytte kontakter. Det burde finnes flere forum for unge etablerere, mener de.

Nettopp når det gjelder nettverk tror de fem at jenter har en fordel.

- Det er kjempeviktig å ha noen mentorer å støtte seg på og å involvere andre. Jenter er ofte flinke til det. Vi har vel en annen måte å samhandle med mennesker på, som kan være nyttig. Kanskje hjelper det at vi er litt mer ydmyke og tør å be om hjelp, sier Ann Kristin.

- Og så er vi ofte flinke til å takle ting psykisk, mener Marthe.

- Men noen ganger er vi for snille, for analytiske og for lite kyniske i relasjon med andre. En blanding av begge kjønn i en gruppe er nok best, mener Mari.

Som mener at debatten omkring likestilling faktisk hjelper.

Møter fordommer

Alle fem gründerne har møtt fordommer nettopp fordi de er unge jenter.

- En gang jeg skulle sende over dokument til trykking, ble jeg bedt om å lagre det som pdf-fil. Da jeg fortalte at det hadde jeg gjort, sa vedkommende bare: «Nåå, har du lagd pdf-fil du da! Næmmen så flink du er da!» forteller Ann Kristin.

- Det er utrolig irriterende at slike holdninger finnes fremdeles, men det er ikke overraskende. Man må jo bare le, mener Mari.

Jentene håper selvsagt å kunne leve av hjertebarna sine en gang i fremtiden. Maris ene firma går allerede rundt. Nylon-jentene har en ettårsplan når det gjelder å begynne å tjene penger. Første mål er å bli kvitt ekstrajobbene. De er ikke i tvil om at de har et enestående produkt.

- Det at vi er tre jenter, er nokså banebrytende i denne bransjen. På samme måten som nylon var en liten kvinnerevolusjon på femtitallet, vil vi være det i vår tidsalder, sier de.

Vil du starte for deg selv? Her er gründerjentenes beste råd:

  • Ha en klar idé og tro på den. Hvis du ikke tror, går det aldri.
  • Begynn i det små. Skriv litt om kveldene og utvikle konseptet. Lag forretningsplan.
  • Sett deg inn i alle lover og regler på området
  • Gjør bra research. Finn ut om markedet er villig til å betale for produktet ditt.
  • Avklar hvilken selskapsform du/ dere vil ha
  • Skaff internettdomene
  • Lag ukesplaner og dagplaner - selv om du ikke alltid klarer å holde dem
  • Tør å involvere andre. Skaff deg kontakter og bruk dem - alle andre gjør det
  • Skriv avtaler med alle du samarbeider med!
  • Ha mentorer, gjerne både en utenforstående og en som har gjort dette før deg
  • Vær villig til å ofre tid, krefter og penger
  • Tro på at det du gjør har verdi - ta deg betalt som du skal
  • Bruk ressurser på god markedsføring
  • Vær åpen for at ikke alt går som du hadde tenkt
  • Ikke hør på de som er negative. Se på hindre som utfordringer
  • Smør deg med tålmodighet. Ting tar tid.
  • Hva venter du på? Slå til mens du har muligheten!

    Få hjelp


    Disse må du kontakte:

  • Brønnøysundregisteret
  • potensielle kunder

    Disse bør du kontakte:

  • Regnskapsfører/revisor, avhenger av selskapsform
  • Fylkesskattekontoret, angående merverdiavgift
  • Ligningskontoret (om skatt)
  • Trygdeetaten
  • Forsikringsselskap
  • Forhandlere av internettdomener
  • Sponsorer

    Disse kan hjelpe deg:

  • Innovasjon Norge
  • Bedin(Narviktelefonen)
  • Aetat
  • Patentstyret
  • Næringsetaten i din kommune
  • Gründerskolen
  • Legathåndboken
  • Venture Cup
  • Utdanningsstedet ditt
Nylon på ny:Marthe Helstad (24), Maria Fet (23) og Ann Kristin Mathiassen (24).
TO JENTER, FIRE FIRMA: ELisabeth Saxvik Helsem (24)og Mari Haugen (24)
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media