Gro avviser press fra sukkerindustrien

Presset fra sukkerindustrien vil ikke føre fram, sier generaldirektør Gro Harlem Brundtland i Verdens helseorganisasjon (WHO).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

- Våre faglige råd om kosthold og ernæring vil stå støtt i vinden selv om sterke pressgrupper kan lage turbulens. Jeg vil selvsagt stå fast ved våre konklusjoner, sier Brundtland til NTB på telefon fra Roma.

Hun la onsdag formiddag fram en WHO-rapport på mer enn 100 sider, som blant annet tar til orde for en sterk reduksjon av bruk av sukker i det daglige kostholdet.

Dette er blitt møtt med sterke angrep fra sukker- og leskedrikkbransjen, som med Coca-Cola og Pepsi i spissen har forsøkt å stanse publisering av rapporten.

Mest mulig sukker

- Rapporten handler om langt mer enn sukker. Men sukkerindustrien har i mange år vært spesielt aktiv for å bekjempe helseråd om redusert sukkerforbruk. Dette har åpenbart kommersielle grunner. Næringen kjemper for aksept for mest mulig sukker i kostholdet, sier Gro Harlem Brundtland.

- Allerede i 1991 gikk sukkerindustrien til voldsomme angrep på en rapport fra WHO som i grove trekk kom med de samme råd som våre ferske ekspertvurderinger. Nå kommer de samme angrepene for fullt. Denne bransjen er veldig påpasselig med å kritisere alle antydninger om at sukkerforbruket bør ned. Men det er ingen tvil om det helsefaglige grunnlaget for våre råd, og det er vår jobb å få best mulig gjennomslag for disse, sier hun.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer