Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Grønn var min barndoms dal

Navn: Stein Xavier Leikanger Alder: 42 Yrke: Filmskaper

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stein Leikanger sa det på forhånd: Når kritikerne ser denne filmen, vil de sikkert si at gresset er grønnere og himmelen blåere, og der kan dere se hvordan det blir når en tidligere reklamemann lager spillefilm. Og hva skrev Harald Kolstad i Dagsavisen i går? «Du store min hvor konstant og reklamefilmgyllent solskinnet var på Grorud da Odd Børretzen var en liten gutt! Og så grønt gresset var og så blå himmelen var!»

- Men jeg har aldri brukt slike virkemidler i reklamefilm. Tvert imot, jeg har brukt mørke, tunge farger, nærmest svart-hvitt for å understreke humoren, sier manusforfatter og regissør av filmen om Oddemann Børretzen på telefon fra festivalbyen i vest. Og så forteller han opprømt om reaksjonene både fra filmfolk og vanlig publikum. Ingeborg Moræus Hanssen erklærte kategorisk at hun elsket filmen og vil sette den opp på fire kinoer i Oslo 1. september, mens Liv Ullmann var rørt til tårer. Ved middagen husket alle plutselig sin egen barndom og fortalte om den.

Mannen som nå får oss til å huske våre glemte år, er født på Trinidad av norsk far og argentinsk mor. Da han var seks år, flyttet familien fra Buenos Aires til Gursk-øy, sør for Ulsteinvik. Språket ble lagt om fra spansk til sunnmørsk, som igjen ble modifisert til østnorsk da han etter hvert flyttet til Oslo. Han har en Master of Science i kommunikasjonsteori fra Universitetet i Syracuse, New York.

I 1983 kom han til reklamebyrået Ted Bates i Oslo. Tre år seinere dannet han produksjonsselskapet Locomotion Pictures og i 1990 var han hos Leo Burnett, der han sammen med Johan Gulbranson og Knut Jensen dannet Leo film. Siden startet de tre selskapet Adieu Tristesse og fikk oppdrag fra Carlsberg, Tuborg og Saab. Hele tida regnet det utmerkelser - ikke minst fra Cannes. En gang laget han reklamefilm for Toy tyggegummi. En mann er strandet på en øde øy med to palmer. Så driver en kasse forbi. Han sager ned den ene palmen for å nå kassa. Den inneholder en hengekøye.

- Universell humor. De beste filmene er uten lyd. Visuelle, ikke verbale. Det var derimot NSB-filmen med Jan Erik Vold som leser sitt dikt om å reise med tog i Norge.

Nå har han to ferdige filmmanus. Først i køen med lovende tilsagn om finansiering heter «Bjørnen sover ikke». Den handler om ei binne som mister ungene sine på grunn av mennesker - og bestemmer seg for å ta en grusom hevn. Opptakene begynner forhåpentligvis til våren. Det blir en grøsser.

Kanskje Harald Kolstad kan begynne å glede seg til fargebruken - igjen?