FULL FYR: Lokomotivfører Kjell Vinje hylles for sin håndtering av dramatikken som oppsto på Bergensbanen i går. Foto: Margit Karin Himle
FULL FYR: Lokomotivfører Kjell Vinje hylles for sin håndtering av dramatikken som oppsto på Bergensbanen i går. Foto: Margit Karin HimleVis mer

- Grublet på om vi kunne reddet mer av bagasjen

Lokomotivfører Kjell Vinje hylles for sin håndtering av brannen på Bergensbanen i går.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Like før toget kjørte inn i brannen på Hallingskeid torsdag formiddag, oppdaget lokomotivføreren at kjørestrømmen var borte.

- Straks etter så han flammene, og han satte inn full nødbrems. Tyngden på toget gjorde imidlertid at bremselengden ble lang, og det var umulig å stoppe før han nådde overbygget, sier pressevakt Harry Korslund i Jernbaneverket til NTB.

Hallingskeid stasjon er ikke bemannet, og det var lokomotivføreren som varslet Jernbaneverket om brannen.

- Deretter ble alle nødetater kontaktet. Lokomotivføreren gjorde alt riktig. Han fortjener honnør for den raske reaksjonen, og for hvordan han håndterte evakueringen av passasjerene, sier Korslund.

- Skjønte alvoret Til NRK sier lokomotivføreren, Kjell Vinje, at han fikk stanset toget fem til ti meter fra flammene. Passasjerene ble evakuert umiddelbart etter at toget stanset.

- Jeg så alvoret i situasjonen og vurderte at alle måtte ut raskest mulig uten å ta med bagasjen. I ettertid har jeg grublet på om vi kunne reddet mer av bagasjen. For det var jo det passasjerene var opptatt av, sier lokomotivfører Kjell Vinje.

Etter at passasjerene kom seg ut, tok det femten til tyve minutter før hele toget var overtent.

Ingen av de drøyt 250 passasjerene ble skadd, men brannen har gjort skader for millioner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen brannvarsling Havarikommisjonen og Jernbaneverkets interne uhellskommisjon gjorde undersøkelser på stedet natt til fredag.

- Vi har gjort våre undersøkelser, og vi har flere teorier om brannårsak som vi jobber etter, uten at vi foreløpig vil kommentere hva disse går ut på, sier avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i Statens havarikommisjon til NTB.

Han vil foreløpig ikke si hva kommisjonen mener om hendelsesforløpet, men setter spørsmålstegn ved at det ikke finnes noe system for brannvarsling ved stasjonen.

- Dersom det hadde vært røykvarsler ved stasjonen, kunne kanskje togene blitt varslet om brannen på et tidligere tidspunkt. Denne typen spørsmål vil vi se nærmere på, sier Olsen.

Uklart omfang Jernbaneverket jobbet fredag med å kartlegge skadeomfanget, men det er foreløpig uvisst hvor lenge Bergensbanen forblir stengt.

- I løpet av ettermiddagen eller kvelden fredag regner vi med å ha et foreløpig anslag over hvor lang tid opprydningen vil ta. Det er omfattende ødeleggelser vi står overfor, og det er i alle fall snakk om dager før strekningen kan åpne for trafikk, sier Korslund.

Bergensbanen er stengt for trafikk mellom Geilo og Myrdal. Passasjerene blir fraktet med buss på strekningen, og det må regnes med forsinkelser, opplyser NSB.

Hallingskeid stasjon ligger i Ulvik kommune mellom Myrdal og Finse. På grunn av værforholdene vinterstid, ligger stasjonen inne i et snøoverbygg. Stasjonen brant ned i oktober 1960, og det var også brann i den høsten 2008.
(NTB)