LITE LØNNSOMT: Selskapet bak Friele Kaffe har en driftsmargin på svake 2,3 prosent. Nå vurderer det å flytte deler av administrasjonen til utlandet for å kutte kostnader. Foto: Iván Kverme / Finansavisen
LITE LØNNSOMT: Selskapet bak Friele Kaffe har en driftsmargin på svake 2,3 prosent. Nå vurderer det å flytte deler av administrasjonen til utlandet for å kutte kostnader. Foto: Iván Kverme / FinansavisenVis mer

Blir knust av konkurrent på lønnsomhet

Gruff for Friele

Kaffe­konsernet bak merkenavnet Friele selger mer kaffe enn noen gang. Likevel stupte driftsresultatet 42 prosent i fjor.

(Finansavisen): Jacobs Douwe Egberts Norge (JDE), tidligere Kaffehuset Friele, økte omsetningen med 12 prosent til 1,3 milliarder kroner i 2017. Økningen skyldes blant annet at fjoråret var det første hele regnskapsåret med produksjon av Coop-kaffe.

- Samarbeidet med Coop har gjort at produksjonen på Midtun aldri har vært større i dag, forteller kommunikasjonsansvarlig Atle Engelsen i JDE Norge.

- Vi har også begynt å eksportere kaffe til andre europeiske land. Dermed ser det ut til at veksten vil fortsette, legger han til.

Til tross for god vekst, falt driftsresultatet 41,8 prosent til 29,5 millioner kroner i 2017. Dermed ble årsresultatet svekket med 6,5 millioner kroner.

Styret kommenterer ikke resultatnedgangen i årsberetningen, men påpeker at «selskapet er eksponert for svingninger i råkaffepris og valuta gjennom innkjøp av råvarer». Ifølge Bergensavisen har selskapet en markedsandel på 26,2 prosent.

Rømmer landet

I fjor hadde markedslederen en driftsmargin på svake 2,3 prosent. Til sammenligning hadde Joh. Johannson Kaffe, kjent for Ali og Evergood, en driftsmargin på 10,5 prosent.

Tidligere i år fortalte adm. direktør Jørgen Wiig til Bergens Tidende at selskapet vurderer å flytte deler av administrasjonen fra Bergen til København. Dette skal bedre lønnsomheten i selskapet.

«Innen dette konsernet har vi en felles infrastruktur i Norden som vi prøver å drive så kostnadseffektivt som mulig. Det vil kunne innebære flytting av ansatte som jobber i stabsfunksjoner», fortalte Wiig i februar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet har om lag 250 ansatte i Norge, hvor omtrent halvparten jobber i administrative stillinger. Det er først og fremst økonomifunksjoner selskapet vurderer å ta ut av landet.

I strupen på Nestlé

I fjor lanserte kaffegiganten flere produkter i direkte konkurranse med Nestlé.

Først lanserte selskapet pulverkaffeprodukter hos Coop og Rema.

«Vi er stolte av vår nye Friele Instant Gull! Vi utvider utvalget slik at norske kaffedrikkere kan få Friele-kaffe også i hurtigvariant.», sa merkevaresjef Nina Henschien til Dagligvarehandelen i forbindelse med lanseringen av produktet.

Senere lanserte selskapet L’Or kaffekapsler til Nespresso-maskiner. Dermed ble kaffegiganten den første til å selge Nespresso-kapsler i dagligvaremarkedet.

- Det er naturlig for oss som en totalleverandør av kaffe å ha tilbud innenfor disse segmentene, sier Atle Engelsen. Han forteller videre at selskapet synes kapselsegmentet er spesielt interessant da markedet er i kraftig vekst.