Gruppesårhet

Kall meg gjerne harry, men bare når jeg selv vil, skriver Trude Ringheim.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ALICE BALTO (27) fra Alta blir kalt «satans samekjerring» og «samejævel» i realityserien Robinsonekspedisjonen. TV3 bruker samehets til promotering. Artisten Mattis Hætta mener tv-kanalen bør anmeldes. Et sted går grensen for etniske skjellsord.

Ifølge SEFO, Spesialenheten for politisaker, går grensen ved «neger». Politimesteren i Tromsø, Truls Fyhn, ble anmeldt fordi han har uttalt at politifolk gjerne må bruke negerordet. At Fyhn går hardt inn for bli sittende med «neger»-stempel som ettermæle før han går av med pensjon, er hans problem. At en av politiets øverste ledere i 2007 kaller folk med minoritetsbakgrunn for «neger» er respektløst, historieløst, gammeldags og akk så pinlig.

FRA TROMSØ til Bergen. Den nyvalgte Frp-byråden Øistein Christoffersen mener innvandrere må sosialiseres som barn eller hunder. I mannens hode har det tydeligvis skjedd en rekke kortslutninger. Utsagnet vitner om nedlatende gruppetenkning på sitt verste, og har satt halve Bergen i harnisk. Og gledet andre.

Samehets, negerspråk og bikkjerør er eksempler på etnisk gruppekrenkelse som er sårende, fordummende og uakseptabelt. Debatten som følger virker derimot holdningsskjerpende.

GRUPPESÅRHET fra norske kristenmoralister har ført til annonseboikott av Kristopher Schaus TV2 serie «De 7 dødssynder». Andre ganger ser vi at nødvendige debatter stoppes fordi mange blir såre. Tar man for mye hensyn, kan ingen snakke fritt. Budskap druknes i forbehold. Solidariteten og ytringsfriheten ofres fordi noen føler seg støtt.

En norskindisk kvinne skriver bok og brev til barne- og likestillingsministeren og forteller om volden hun ble utsatt for. Hun ber Manuela Ramin-Osmundsen stoppe overgrepene mot indiske jenter og får svar av ministeren. Flommer så nettet over av støtteerklæringer fra norskindere og innvandrere? Nei. Som vanlig er de fleste debattdeltakere med minoritetsbakgrunn, mest opptatt av å ta avstand og bagatellisere. «Deres hilsen er: Du sverter indere. Du stigmatiserer alle innvandrere. Du bør tie». Men sannheten bør ikke forties.

SOMALIERE SOM tygger khat. Dårlig drosjemoral blant norskpakistanere. Reelle problemer og følsomme temaer. Debattene kveles og avvises. «For det gjelder jo ikke alle». (Har noen hevdet det?) «Fokus på problemet stigmatiserer andre innvandrere», iler innvandrerne og de etnisk norske kritikerne til. Det pussige er jo at de samme som hele tiden kritiserer gruppestigmatisering selv automatisk reagerer som gruppe, på vegne av alle.

Jo da, politikere og journalister må jobbe med presisjonsnivået. Men problemer og tendenser må nødvendigvis tas opp på gruppenivå eller makronivå. Alle med minoritetsbakgrunn oppfordres til å bli mindre såret og forbannet over kritikk som ikke angår dem. Det også et godt tegn på integrering.

JOURNALISTER. HOMOFILE. Muslimer. Kristne. Frp-politikere. Hundeeiere. Og skilte, sinte menn. Dette er andre grupper det er lett å såre. Den siste gruppa hører enkelte kvinnelige journalister ofte fra. Når det skrives om likestilling, likelønn, barnehager eller prostitusjon, hagler det med beskyldninger om at dama er ei hjernevasket hurpe, statsfeminist og selvsagt mannehater. Menn blir altså såret selv om de ikke kritiseres. Det er her snakk om en virkelig utvidet utgave av gruppesårhet. Og selv om systemet, mannsroller eller enkelte menn kritiseres, hvorfor skulle det såre andre menn? Jeg har da heldigvis ikke ansvaret for alle kvinners handlinger.

«VI ER ALLE individa» synger Are & Odin, tidligere radarpar på P3. Bonden Odin understreker at også sauene hans er individer. Individualismen dyrkes, men vi ser hverandre ofte gruppevis. Familiegrupper. Etniske grupper. Religiøs gruppe. Yrkesgrupper. Sosiale grupper. Referansegrupper. Grupper er grensebevarende systemer og arena for identifikasjon, samhandling og konflikt. Vi tilhører mange, overlappende grupper. Vi går ut og inn av faste og flytende grupper etter situasjon, tid og sted. Selv er jeg for eksempel kvinne, norsk, journalist, halvgammel, Blondie-fan, kjøttspiser og tilhørende middelklassekvinne, men er oppvokst på Lørenskog som er en litt harry forstad utenfor Oslo og definitivt ikke Bærum. Jeg er stolt av harryidentiteten min, når det passer meg. Derimot passer det meg dårlig når andre påklistrer meg harrymerkelapp. Kall meg gjerne harry, men bare når jeg selv vil.