Gulltann fikk dollarglis

Med tanke på at Ole Anton Johannesen er ekspert på gulltenner, er det kanskje ikke så rart at han har skaffet seg et 33 år gammelt dollarglis.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ole Anton Johannesen jobber på Det odontologiske fakultetet i Oslo. Der er han ekspert på gulltenner. Halvgamle amerikanske dollarglis er som regel store i kjeften. Noen av bilene smiler ikke engang. Men den som finner drømmebilen, får et evig vennskap som gjør hverdagen litt bedre.

- Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe meg enda en gammel bil, sier Ole Anton Johannesen, som fra før eier en Fiat 508 C fra 1937 og en annen Buick fra 1934.

- Men så kom julekortet fra min aldrende fetter i USA. Han lurte på om han skulle ta med seg en bil til meg når han først skulle ta seg en tur til Norge.

- Da må det være en skikkelig Buick, mer enn 30 år gammel, svarte jeg. En bil du kan garantere.

Fetteren forbeholdt seg retten til å bruke bilen selv på en ferietur i Nord-Norge. Han ville cruise rundt i seks til åtte uker før jeg skulle overta bilen.

- Bra, tenkte jeg. Da tar han ikke med seg noe dritt. Kan til og med hende at han reparerer litt før bilen forlater Statene.

En real slea

Fetteren holdt ord. Han kom med en klassisk Buick Riviera 1967-modell som virkelig synes på asfalten. Med V-åtter på sju liter og 360 hester under panseret både høres og sees bilen som ikke har noe problem med å romme mor og far Johannesens og deres to smågutter. - Måtte bare skifte et stag før den gikk gjennom kontrollen, sier Ole Anton.

- Men bensinforbruket...

- Unngår du for mange forbikjøringer og lar doningen duve framover i forskriftsmessig tempo, så er det ikke så gæli. Da vi var på ferietur i Sverige og Danmark sist sommer, kom jeg ned i halvannen liter på mila. Men biler på over 30 år skal jo ikke brukes til daglige kjøreturer. Det blir noen biltreff og en og annen hyggetur om sommeren. Maks 300 mil i året.

- Buicken fra 1934 bruker utrolige tre liter på mila. Men med en slik bil får du god service når du skal tanke. Da tømmer du lommeboka.

- Men ærlig talt. Du som alltid kjører rundt med trekkspill i bagasjerommet og elsker å synge Evert Taube i festlige lag. Hvorfor denne voldsomme amerikanerinteressen?

- Amerikanere holder seg godt. Du får lett deler til bilene. På ferie, skal du ha det komfortabelt. Og da er ingenting bedre enn en gammel amerikaner.

Fri for avgifter

- Jeg har aldri eid noen helt ny bil. Min første bruksbil var faktisk over 30 år og folk hjemme på Hamar glante stort på meg og bilen. Det ble en hel generasjon Volvoer før det ble overgang til brukte «Charmedes».

Men 30-årsregelen og avgiftsfritak, det er da fordeler?

- Alt i alt kostet det rundt 80000 kroner å få min lekre Buick Riviera ferdig registrert. Det er vel kanskje ikke spesielt billig for en gammel bil. Men dette kombinerer kultur og hobby, sier Johannesen.

Til våren går turen igjen til Sverige. På veien skal han og kona oppleve livet på Finnskogen med trekkspillet liggende i bagasjerommet på Riviera'n. Der er det nesten plass til et helt trekkspillorkester.

DRØMMEBIL AVGIFTSFRI: Ole Anton Johannesen har skaffet seg en skikkelig drømmebil, en Buick Riviera, stort sett uten å betale en krone i avgifter.