Nannestad:

Gustav (3) falt om - kom ikke gjennom til 113

Manglende mobildekning gjorde det umulig for Kristin Lajord Oppegård å ringe nødnummeret da sønnen mistet bevisstheten. Telenor kan foreløpig ikke love at det vil bygges ut mobilnett i området.

LETTET: Mor Kristin Lajord Oppegård, sønnen Gustav (3) og far Martin Nyhus. Foto: Privat
LETTET: Mor Kristin Lajord Oppegård, sønnen Gustav (3) og far Martin Nyhus. Foto: Privat Vis mer
Publisert

- Det er kort vei mellom himmel og helvete, sier Kristin Lajord Oppegård.

Hun er fortsatt preget etter det som skjedde lørdag forrige uke, under aktivitetsdagen til Bjerke IL Ski på Nordåsen skistadion i Nannestad kommune i Viken.

Saken ble først omtalt av Eidsvoll Ullensaker blad.

Det startet som en hyggelig dag. De voksne jobbet dugnad mens barna deltok på «Kompani Bjerke»; leker og konkurranser inspirert av det populære TV-programmet «Kompani Lauritzen».

Lajord Oppegårds mann, Martin Nyhus, var med deres tre år gamle sønn Gustav da barnet plutselig falt om.

- Jeg holdt på å rydde sammen noen leker da Martin kom løpende med ham, og skjønte ganske raskt at det var et generalisert anfall, forteller Lajord Oppegård.

«KOMPANI BJERKE»: Bildet av Martin Nyhus og Gustav er tatt under en av lekene, før gutten falt om. Foto: Privat
«KOMPANI BJERKE»: Bildet av Martin Nyhus og Gustav er tatt under en av lekene, før gutten falt om. Foto: Privat Vis mer

- Fikk ikke kontakt

Gustav har nemlig ved to tidligere anledninger fått liknende anfall i forbindelse med feberkramper.

- Han var helt slapp og livløs, med et stivt blikk. Vi fikk ikke kontakt, beskriver moren.

En annen forelder, som er lege, kom raskt til stedet, ifølge Lajord Oppegård. Hun ønsket likevel å ringe 113 for å tilkalle hjelp. Det skulle imidlertid vise seg å bli umulig, på grunn av manglende mobildekning på skianlegget.

- Det forverret situasjonen betraktelig. Jeg ble veldig stresset da jeg ikke kom gjennom til dem som skal hjelpe.

- Folk løp til skogs

Med to mobiltelefoner i hendene løp Lajord Oppegård over til skibrua på skianlegget, der det kan være dekning hvis man er heldig. Heller ikke da kom hun gjennom til 113.

- Det endte opp med at folk løp til skogs i ulike retninger. Én kjørte til og med bort fra anlegget for å få dekning, forteller Lajord Oppegård.

Hun bestemte seg imidlertid for at hun ikke ville risikere å bli værende på skianlegget. Sammen med mannen som var lege tok hun med seg treåringen og satte seg i bilen.

- Som mor i en sånn situasjon kan du ikke vente på at noen skal komme tilbake og si at de har snakket med AMK, sier hun.

- Utrolig

Lajord Oppegård har alltid trodd at man ikke trenger mobildekning for å ringe nødnumrene.

Hun har etter hendelsen tenkt mye på hva som kunne ha skjedd dersom det hadde tilstøtt sønnen noe mer alvorlig.

- Jeg er veldig glad for at det ikke var en hjertestans. Da hadde vi måttet gjennomføre hjerte/lunge-redning i bilen mens vi kjørte for å få dekning.

En ambulanse ble sendt så snart de oppnådde kontakt med alarmsentralen.

KOM TIL SLUTT: Kristin Lajord Oppegård fikk omsider tilkalt en ambulanse, men først etter at de hadde kjørt noen kilometer fra skianlegget. Foto: Privat
KOM TIL SLUTT: Kristin Lajord Oppegård fikk omsider tilkalt en ambulanse, men først etter at de hadde kjørt noen kilometer fra skianlegget. Foto: Privat Vis mer

Det aktuelle skianlegget brukes hyppig gjennom vintersesongen, både til store og små arrangementer for barn og unge. Derfor er manglende mobildekning særlig kritikkverdig, mener Lajord Oppegård.

- Det er utrolig at man kan kjøre ti minutter fra Oslo Lufthavn, et stort knutepunkt, før man mister all kontakt med omverdenen, sier hun.

Sønnen skal til Akershus universitetssykehus for videre utredning. Fram til de har fått avklart tilstanden hans, kommer familien til å begrense hvor de legger aktivitetene.

- Fram til vi har fått klarere svar kommer vi nok til å holde oss til sentrale strøk, og for eksempel droppe å dra på aktiviteter eller turer til områder hvor det ikke er dekning.

Telenor: Hindrer radiosignaler

Det er ikke fri sikt inn til dette skianlegget fra noen av de omkringliggende basestasjonene, forklarer dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen.

- Selve anlegget ligger også litt gjemt bak noen åser, som hindrer radiosignalene fra våre basestasjoner fra å nå fram.

PÅ BEFARING: Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen, var etter hendelsen på befaring ved skianlegget. Foto: Privat
PÅ BEFARING: Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen, var etter hendelsen på befaring ved skianlegget. Foto: Privat Vis mer

Dekningsdirektøren sier at Telenor for ett år siden sa ja til å montere antenner på selve anlegget, men at dette dessverre har blitt ekstremt kostbart.

- Det har gått fra første estimat på 100 000 kroner til 2,3 millioner. Selv om vi muligens får summen noe ned, er det ingen sjanse for at vi kan forsvare denne kostnaden på et rent utfartsområde, sier Amundsen.

- Det er aldri enkelt å si nei, særlig der vi først håpet at vi skulle realisere en løsning.

- Kan ikke alene ta ansvar

Han peker på at Telenor er én av flere tilbydere som bygger ut mobilnett i Norge, underlagt streng regulering.

- Men vi kan ikke alene ta ansvar for at ethvert område i vårt land skal ha tilgang på mobilnettet, sier Amundsen.

KOM OG SE: Fireåringen ringte og smeltet hjertet til "politidamen". Reporter: Anabelle Bruun. Vis mer

Han anslår at en løsning vil kreve en investering på minst tre millioner kroner, i tillegg til driftskostnader estimert til oppunder 200 000 kroner per år.

- Det er ingen mulighet for å få balanse her med så enorme investeringer, der det ikke bor noen mennesker.

- Ordføreren i Nannestad, Hans Tue, sier til EUB at «kostnadene Telenor viser til ikke kan måles opp mot menneskeliv». Kristin Lajord Oppegård sier hun er enig i dette. Hva er Telenors kommentar til det?

- Jeg er ikke uenig i ordførerens utsagn, men vi som operatør kan ikke ta på oss dette ansvaret alene. Jeg har åpnet for en dialog både med kommune og fylke, men har forstått at kommunen ikke har midler. Inntil videre må derfor svaret dessverre bli at dette prosjektet må stoppes, eventuelt utsettes, til vi vet mer om finansieringen, svarer Amundsen.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet: Må ha dekning

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) bekrefter at man er avhengig av mobildekning for å nå gjennom til nødetatene. Det holder imidlertid at en annen operatør enn din egen har dekning i området, forklarer seksjonssjef i Nkom, Inger Vollstad.

- Alle mobiltelefoner har en egen programvare som håndterer nødanrop på en annerledes måte. Det gjelder for numrene 110, 112 og 113, sier hun.

Hun tilføyer at det i noen tilfeller er slik at anrop fra 112 behandles annerledes enn de andre numrene. Derfor kan det være høyere sannsynlighet for å nå gjennom til dette nummeret dersom man ikke har dekning hos egen operatør, ifølge Vollstad.

På spørsmål om hva Nkom anbefaler folk å gjøre i slike tilfeller, svarer hun:

- Man bør kartlegge mobildekningen på forhånd, for eksempel gjennom teleoperatørenes hjemmesider. Ellers finnes det utstyr som telefoner eller apparater med satellitt, men det er veldig kostbart.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer