«Gutten som fryser» spredte seg utover landegrensa - her er oppfølgeren

Retter fokus mot de nære relasjonene vi tar for gitt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I fjor ble elleve år gamle Johannes verdensstjerne over natta, etter at han figurerte i SOS-barnebyers kampanje «Gutten som fryser».

I videoen ble han plassert på en bussholdeplass i Oslo - uten jakke. Et skjult kamera skulle avsløre hvor omsorgsfulle nordmenn egentlig er når de stilles ovenfor et ukjent barn i nød.Den humanitære organisasjonen samlet inn over 2,4 millioner kroner via SMS-donasjoner, og mer enn 26 000 nordmenn bidro med både penger og ved å gi en jakke til et barn i Syria.

Tar omsorgen for gitt SOS-barnebyers oppfølgerkampanje «De uerstattelige» som du kan se øverst i saken, retter fokuset inn mot våre næreste relasjoner som vi ofte tar for gitt.

- I Norge er vi så heldige at de fleste tar omsorgen og tryggheten som vi får fra vi er små for gitt. Men i store deler av verden er dette langt ifra noen selvfølgelighet, sier informasjonssjef i SOS-barnebyer Synne Rønning.

Poenget med videoen var ifølge henne å øke vår bevissthet rundt dette for at vi skal kunne forstå hvor viktig det er å bidra til å hjelpe barn som lever uten noen form for trygghet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.