Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Gutter skal være bråkete og ulydige, mens jenter skal leve i en fantasiverden

Svensk psykologilærer og blogger mener H&M setter barna i bås.

ULIKE BARNEKLÆR:  På raden øverst er klær som er ment til gutter, mens raden under viser klær beregnet på jenter. Foto: Produktbilder fra H&Ms norske nettbutikk
ULIKE BARNEKLÆR: På raden øverst er klær som er ment til gutter, mens raden under viser klær beregnet på jenter. Foto: Produktbilder fra H&Ms norske nettbutikk Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Gutter er barnslige og bråker, mens jenter er rolige og uskyldige. Det er budskapet H&M gir med sin nye barnekolleksjon, mener den svenske psykologilæreren og bloggeren Rose-Marie Fallgren, skriver Expressen.

Flere av plaggene hun viser til er også å få kjøpt i den norske nettbutikken til H&M. På et lite utvalg av gutteklærne finner man tekster som «Rules are made to be broken» og «Trouble is my middle name». Mens noen av jenteplaggene har påskrifter som «Find beauty in small things» og «Do things that make you happy».

- Her ser man helt forskjellige budskap: Ett som påstår at barnet er bråkete eller finner på tull, mens det andre barnet skal leve i en lykkelig fantasiverden, skriver Fallgren i et blogginnlegg.

Overfor Dagbladet sier Fallgren at hun ønsket å vise hvor stor forskjell det er på jente- og gutteavdelingen i butikken.

- Det blir særlig tydelig når man legger plaggene ved siden av hverandre. Jeg syns det er trist at man fortsetter å sette jenter og gutter i bås, sier Fallgren til Dagbladet.

Bekymret Også likestillingsombud Sunniva Ørstavik er bekymret for hvordan gutter og jenter framstilles ulikt.

- Stereotyp fremstilling av barn hvor jenter er søte og snille og gutta tøffe og bråkete, bekymrer meg. Det kan begrense begrense barna våre og gi dem trange rammer for hvem og hvordan de kan være, sier Ørstavik til Dagbladet via kommunikasjonsavdelinga til Likestillings- og diskrimineringsombudet.

- Det er problematisk at barns leker eller klær styres av hva vi voksne oppfatter som «jenteting» og «gutteting». Heldigvis er mange foreldre er opptatt av at barna deres skal slippe slike merkelapper, og at vi har de samme forventningene til gutter og jenter. Jeg mener at friheten til selv å få velge sine interesser og sin fremtid, er noe av det viktigste vi kan gi barna våre, sier hun videre.

H&M svarer ikke direkte på kritikken av barnklærne, men sier til Dagbladet at de tilbyr klær med mange ulike trykk og påskrifter.

- Det er alt fra trykk vi har designet selv til bilder vi kjøper rettighetene til å bruke. Å utvikle og fornye vårt sortiment er et stadig pågående arbeid og vi strever etter å tilby et bredt utvalg til både gutter og jenter. Vi lytter til kundenes tilbakemeldinger og fører kontinuerlig samtaler om hvordan vi kan utvikle vårt sortiment, sier Ida Ståhlnacke ved H&Ms kommunikasjonsavdeling i en e-post til Dagbladet.

- Oppmuntrer til kjønnsforskjeller I en av kommentarene på bloggsiden til Fallgren påpekes det at man står fritt til å kjøpe en såkalt guttetrøye til en jente og motsatt. Fallgren sier dette er en ganske vanlig respons.

- Men H&M oppmuntrer til de strukterer som finnes. At gutter og jenter skal opptre på en viss måte. Det er ikke sånn at man bare kan kjøpe en jentetrøye til sønnen sin, sier hun.

Hun sier også at fargevalg også er kjønnsbasert, ved at «rosa ofte er mykt og fint, mens blått og svart er tøft».

- Det aller verste er likevel budskapet: At gutter skal være bråkete og ulydige, mens jenter skal søke etter det vakre i ting. Jeg har selv en sønn som er sjenert og stille, og jeg syns han skal få være slik han er, sier Fallgren.

Fallgren underviser i psykologi og engelsk på en videregående skole. Hun mener at budskapet på klærne også har noe å si for hvordan vi møter barna, ved at «rosa anses som mykt og uskyldig, mens svart og blått er tøft».

- Vi påvirkes blant annet av farger, og vi påvirkes også av budskapet. Om vi leser at en gutt er bråkete, så kommer vi til å behandle ham deretter, sier hun.