Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ha en god, blakk helg med VISA

For kortselskapet har ikke betalt kunder som ble «robbet» av datafeil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Er du blant VISA-kort brukerne som er blitt «robbet» av kortselskapet tidligere i uka og ikke har fått tilbakeført pengene til din konto pr. fredag ettermiddag?

Da kan vi ønske en god, blakk helg med VISA. 

Kundene som VISA lovet pengene tilbake innen 24 timer sist onsdag, får ikke noen tilførsel derfra før «en av de første dagene til uka».

Og VISA vet ikke hvor mange kunder som er rammet av selskapets «datahikke». Bortsett fra at det berører kunder over hele Europa.

-Vi beklager veldig problemene som våre kunder er påført. Våre dataproblemer er løst  og det skal ikke være noen fare igjen for at kontiene blir tømt. Men det er nok en misforståelse at vi har lovet penger tilbake etter 24 timer. Det er ny informasjon innen 24 timer vi har lovet, sier kundesjefen for VISA Europe i Norge, Christina Lind, til Dagbladet.no.

- De lovet penger

To av VISA-kundene som er blitt «robbet» i utenlandske minibanker tidligere i uka, Tor Erik Ebbesen i Sunndal og Kåre Henning Gardshol i Ulsteinvik, er ikke i tvil om at det var penger på konto innen 24 timer de ble lovet da de ringte VISA og Tellers kundetelefon 815 00 400 tidligere i uka.

Begge skryter overfor Dagbladet.no av måten deres respektive banker har håndtert de uforskyldte problemene på  - henholdsvis Sunndal Sparebank og Postbanken.

Men ord kontra handling hos kortgiganten er ikke verd fem øre, bokstavelig talt.

Dette skjedde de to VISA-kundene sist mandag:

Tor Erik Ebbesen tok ut 2 000 kroner i en minibank i Esbjerg i Danmark. Onsdag oppdaget han at kontoen i tillegg var belastet 16 ganger 2 000 kroner.

Kåre Henning Gardshol tok ut ca. 800 kroner i en minibank på flyplassen i Praha. Onsdag oppdaget han at kontoen var trukket 15 eller 16 ganger det samme beløpet i tillegg.

VISA hadde forsynt seg til begge kontoene sto i minus.

Ebbesen er hjemme i Sunndal igjen og har penger til melk og brød i helgen på et annet kort. Gardshol er forsatt på jobb i Tsjekkia for sin arbeidsgiver Odin, et seismisk selskap.

- Skulle jeg stolt på VISAs 24 timers løfte, hadde jeg stått «naken» og blakk midt inne i Tsjekkia. Heldigvis har arbeidsgiver satt inn penger på konto og gjort opp for VISAs tabbe foreløpig, sier Gardshol til Dagbladet.no.

- Vet ikke hvor mange

VISA-sjef Christina Lind forklarer kortproblemene slik:

- En feil har rammet tilfeldig VISA-kunder fra hele Europa i minibanker utenom Norge. Det gjelder særlig minibankuttak i Danmark, Tyskland og Polen. Feilen er rettet opp, og kunder som ikke har fått tilbakeført sine penger, vil ha dem på plass en av de første dagene til uka. Vi har ikke oversikt over hvor mange det gjelder.

Banksjef Jonny Engdahl i Sunndal Sparebank har tre råd til bankkunder som er avhengig av elektronikken. Og det er alle.

Banksjefens gardering

- Ha et annet kort i tillegg til VISA. Ha kontanter nok til din egen bank åpner neste dag. Og sørg alltid for at du har med deg 24 timers servicenummer  til banken og VISA.

- Ville din kunde fått hjelp når han sto på ferjeleiet i Danmark en sein kveld, oppdaget der og da at VISA hadde tømt kortet hans og han ikke slapp om bord?

- Vi kjenner våre kunder så godt at vi skulle hjulpet han med penger til ferjebilletten hvis han hadde ringt i åpningstiden. Men på kundetelefonen på kvelden kommer han til Terra, og da er ikke bare gjort å opprette en midertidig kreditt på sparket. Så derfor: vårt råd er et garderingskort og ekstra kontanter i lomma, sier banksjef Engdahl til Dagbladet.no.

BELASTET 16 GANGER: Tor Erik Ebbesen tok ut 2 000 kroner i en minibank i Esbjerg i Danmark. Onsdag oppdaget han at kontoen i tillegg var belastet 16 ganger 2 000 kroner.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media