-  Ha «styremøter» med deg selv

Psykolog Karen Kollien Nygaard mener det er viktig å finne en gyllen middelvei i jakten på en bedre livsstil. I tillegg gir hun fire tips.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-  Vi bør bry oss om hvordan vi lever livet vårt, men vi bør ikke bli for opphengt i det. Det gjelder å unngå grøfter på begge sider. Samtidig som vi passer på helsa vår, er det viktig å koste på seg litt nytelse, mener Nygaard, som jobber med privatpersoner og par og som bedriftsrådgiver og yogalærer.

Men før du går løs på å endre livsstilen din, mener hun du må utforske utgangspunktet.

-  Sett av tid til «styremøter» med deg selv. Spør: «Hvordan har jeg det nå?», råder Nygaard. Hvis du syns det er tungt å komme i gang, foreslår hun at du begynner i det små og tar ett skritt om gangen. Videre er det smart å starte med den endringen du er mest motivert for.

-  Ofte er det lettere å begynne med noe nytt, som for eksempel å begynne å bevege seg, i stedet for å avvikle en uvane, som for eksempel å slutte å røyke, påpeker hun.

Psykologen trekker fram fire stikkord - til sammen DRIV - for hva som er viktig å tenke på:

Distraksjon: -  Sørg for å bruke noe av fritida til noe som tar tankene dine bort fra det du gjør resten av dagen, for eksempel på jobb. Slik unngår du å bli søvnløs fordi du tenker på jobbting om natta.

Restitusjon: -  Sett av tid til nok søvn og avslapning. Slik får du også de små «styremøtene» med deg selv i hverdagen. Helst hver dag.

Inspirasjon: -  Hva som inspirerer, er forskjellig fra person til person. For meg er det yoga, for andre golf eller en tur i skogen.

Variasjon: -  Gjør andre ting på fritida enn på jobb. Sånn får du brukt forskjellige sider av deg selv. Det kan sammenliknes med et jorde: Dyrker du det samme der hele tida, blir det liggende brakk.