FALSK NYHET: Hackere kom seg inn i serverne til tabloidavisen The Sun og meldte at Rupert Murdoch var død i natt. Faksimile
FALSK NYHET: Hackere kom seg inn i serverne til tabloidavisen The Sun og meldte at Rupert Murdoch var død i natt. FaksimileVis mer

Hackere truer med å frigi ansattes e-poster

Skal ha planlagt hackingen i to uker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Hackerne som mandag kveld tok kontroll over tabloidavisen The Suns nettside og postet den falske nyheten om at Rupert Murdoch var død truer nå med å frigi hele e-postarkivet til News International, skriver Time. 

E-postene kan slippes når som helst truer de.

Det er hackergruppen LulzSec som stod bak hackingen, og mandag kveld ble folk som ønsket å lese The Sun på nett omdirigert til gruppens twitterkonto.

På twitter hoverte de fornøyde hackerne: «We have joy we have fun we will mess up Murdoch's Sun | Hi Rupert! Have fun tomorrow at the Parliament!» var beskjeden fra @AnonymousIRC i 23-tida mandag.

Hackingen skal ha vært planlagt i to uker, skriver The Inquirer.

Tvitret passord Sabu, et av medlemmene i LulzSec, tvitret at hackerne nå skal sitte på på News International-ansattes e-poster som de skulle frigi når som helst, kanskje allerede på tirsdag.

I mellomtiden tvitret Sabu brukernavn og passord til tidligere News of the World sjefsredaktør Rebekah Brooks' e-post.

Brooks var redaktør for The Sun mellom 2003 og 2009 og skal ifølge Sabu ha brukt passordet 63000 til å logge seg på sin e-postkonto i avisen.

63000 er det samme nummeret som brukes til sms-tips hos The Sun.

- Med den betydningen internett har i dag og i vår tid, mener vi at alle nyhetsreportere hele tiden må ligge et hakk foran når det gjelder internettkultur, stod det rundt 05 norsk tid i dag, ble det skrevet på twitterkontoen The Sun-leserne ble omdirigert til.

Ble grillet I går møtte mediemogul Rupert Murdoch og sønnen James i underhuset for å grilles om avlyttingsskandalen. Tabloidavisen News of the World skal ha avlyttet telefonene til en rekke private personer.

I ILDEN: Tidligere sjefsredaktør for Nesw of the World Rebekah Brooks. Foto: EPA/PRESS ASSOCIATION
I ILDEN: Tidligere sjefsredaktør for Nesw of the World Rebekah Brooks. Foto: EPA/PRESS ASSOCIATION Vis mer

Rupert Murdoch eier det globale medieimperiet News Corporation, som blant annet eier Wall Street Journal og Fox i USA og The Sun og The Times i Storbritannia.

Skandalen toppet seg da The Guardian avslørte at avisas journalister skal ha hacket seg inn på telefonsvareren til den nå drepte Milly Dowler (13). Dette gjorde at hennes familie fikk håp om at hun kunne være i live.

Selv nekter Murdoch, som er øverste sjef for News Corp. å ta noe som helst ansvar for avlyttingen, og sier han har blitt ført bak lyset.

- Aksepterer du at du til syvende og sist er ansvarlig for hele fiaskoen? spurte komiteen i går.

- Nei, svarer Murdoch kort.

80 år gamle Murdoch hadde problemer med å følge med under høringen, og sønnen James uttalte at de var meget lei seg på ofrene og familienes vegne.

Rebekah Brooks uttalte at alle medier brukte de samme metodene på tidspunktet hvor telefonavlyttingen skjedde.

I ILDEN: 80 år gamle mediemogul Rupert Murdoch. Foto: REUTERS/Paul Hackett/Files
I ILDEN: 80 år gamle mediemogul Rupert Murdoch. Foto: REUTERS/Paul Hackett/Files Vis mer